Δευτέρα, 25 Απριλίου 2016

Ομιλία του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών Τρ. Αλεξιάδη στη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων αναφορικά με τον απολογισμό της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων (20.4.2016)

http://www.minfin.gr/?

ΤΡΥΦΩΝ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών): Σας ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.
Κυρίες και κύριοι βουλευτές, έχουμε να συζητήσουμε σήμερα στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων (και κυρίως, να ενημερωθείτε) για τον Απολογισμό της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων (Γ.Γ.Δ.Ε.), για την οποία θα ήθελα να σας ξεκαθαρίσω από την αρχή ότι είναι μια Ανεξάρτητη Δομή στο Υπουργείο Οικονομικών. Δηλαδή, δεν είναι μια δομή που ελέγχεται πλήρως από την πολιτική ηγεσία. Με το νέο νομοσχέδιο που επεξεργαζόμαστε (και θα έρθει το επόμενο χρονικό διάστημα) αυτή η ανεξαρτησία θα ενισχυθεί περισσότερο και θα έχουμε μια Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων (ή μπορεί να έχει μία άλλη ονομασία) η οποία ανεξάρτητη πλέον, από την πολιτική ηγεσία αλλά σε συνεργασία μαζί της, όπως και με τη Βουλή, θα λειτουργεί τις φορολογικές και τελωνειακές υπηρεσίες.
Σε ό,τι αφορά την επικοινωνία σας και τα στοιχεία που ζητάτε κατά καιρούς, γιατί πολλές φορές είτε στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων, είτε στην Ολομέλεια, ζητάτε διάφορα στοιχεία για θέματα φορολογικών ελέγχων, όπως το πώς πηγαίνουν τα έσοδα, το τι γίνεται με το ένα είναι το άλλο. Εγώ, θέλω να πω εδώ δημόσια και παρουσία του κ. Πιτσιλή, ότι δεν υπάρχει τίποτα κρυφό από τη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων και οποιοδήποτε στοιχείο θέλετε, μπορείτε απευθείας από τη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων να το ζητάτε, γιατί ότι ξέρει ο Υπουργός πρέπει να το ξέρουν και οι βουλευτές.
Από εμάς δεν υπάρχει τίποτα κρυφό, εκτός από τα θέματα που ορίζει σαφέστατα η νομοθεσία για το φορολογικό απόρρητο, αλλά όποιο άλλο στοιχείο θέλετε, μπορείτε να το ζητάτε κατευθείαν από την Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων.
Ξεκινώντας για τα θέματα Απολογισμού του έτους 2015, θέλω να ξεκαθαρίσω τη δική μου θέση. Εγώ, δεν θα ακολουθήσω την τακτική ορισμένων προκατόχων μου, η οποία όταν πήγαιναν καλά τα φορολογικά έσοδα έλεγαν « πόσο καλός και επιτυχημένος είναι ο Υπουργός» και όταν τα έσοδα δεν πήγαιναν καλά έλεγαν «τι ανίκανος και διεφθαρμένος είναι ο μηχανισμός».
Συλλογικές είναι οι επιτυχίες, συλλογικές είναι οι αποτυχίες και συμμεριζόμαστε όλοι τα προβλήματα, από τη θέση που έχει ο καθένας, με βάση το Σύνταγμα και τους νόμους και τους συγκεκριμένους ρόλους που ορίζουν οι αποφάσεις είτε του Υπουργού για την κατανομή καθηκόντων, είτε του Πρωθυπουργού, είτε από το νομικό μας πλαίσιο.
Αυτό που θέλω να ξεκαθαρίσω σε σχέση με τον απολογισμό του 2015 (και το τονίζω ξανά, ότι είναι ο απολογισμός μιας Ανεξάρτητης Γενικής Γραμματείας) από ό,τι φαίνεται από τα στοιχεία, το 2015 πήγαμε πάρα πολύ καλά σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, εάν λάβουμε υπόψη και τις συνθήκες που είχαμε στο Υπουργείο Οικονομικών.
Στην πολιτική είτε έχεις μια μεταφυσική τάση να συγκρίνεις τα πράγματα με ένα θεωρητικό πρότυπο και να πεις «τίποτα δεν είναι καλό» από όσα έγιναν (τα σέβομαι αυτά, δεν συμφωνώ με αυτές τις απόψεις) είτε να δεις με βάση την πραγματικότητα, τι μπορούσες να κάνεις και το τι έκανες και όχι το τι έπρεπε να γίνει γενικά και αόριστα, αλλά με βάση τις δεδομένες καταστάσεις, τις δεδομένες υπηρεσίες, τη δεδομένη νομοθεσία και το τι αποτέλεσμα είχες.
Ας δούμε, λοιπόν, πολύ σύντομα το τι κατάφερε η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων, με βάση πρωτοφανείς οικονομικές συνθήκες.
Εγώ, είμαι υπαλλήλους του υπουργείου από το 1987 και ποτέ δεν είχαμε τέτοιες συνθήκες στο Υπουργείο Οικονομικών, σαν αυτές που είχαμε το 2015.
Πρώτα απ' όλα είχαμε γενικές οικονομικές συνθήκες πρωτοφανείς και δεν θα χάσω χρόνο με αυτό, capital controls και όλα αυτά.
Είχαμε πρωτοφανείς πολιτικές συνθήκες, δηλαδή, μέσα σε μια χρονιά τρεις εκλογικές αναμετρήσεις, τρεις αλλαγές πολιτικών προσώπων στη διοίκηση του Υπουργείου Οικονομικών και αλλαγή του ίδιου του επικεφαλής της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων. Σίγουρα όλα αυτά, δεν αφήνουν ανεπηρέαστα έναν μηχανισμό, ο οποίος λειτουργεί με έναν συγκεκριμένο ρυθμό.
Είχαμε, μετά, ειδικές οικονομικές συνθήκες που σχετίζονται με την φορολογία, πολλές φορές αυτοί που δεν ασχολούνται με τα φορολογικά δεν μπορούν να τις καταλάβουν ακριβώς, αλλά οι εφοριακοί, οι τελωνειακοί, οι λογιστές, οι οικονομολόγοι, ξέρουν πολύ καλά από τι εξαρτώνται διάφοροι φόροι.
Για παράδειγμα, είχαμε ως επακόλουθο των καταστάσεων το 2015, μια μείωση της κατανάλωσης. Η μείωση της κατανάλωσης, φέρνει μια επακόλουθη μείωση των εσόδων.
Επίσης, είχαμε ακόμη μια μείωση της μεταβίβασης των ακινήτων, στις δωρεές και γονικές παροχές, μία αδυναμία κατανάλωσης, συρρίκνωση δυνατότητας στην αγορά καυσίμων, στο πετρέλαιο θέρμανσης. Όλα αυτά φέρνουν πτώση και χωρίς να είναι σαφές, σε κάποιον που δεν ασχολείται, του φόρου μεταβίβασης ακινήτων, του Φ.Π.Α, του φόρου δωρεών και γονικών παροχών, των πωλήσεων παράβολων, των τελών έκδοσης αδειών, του φόρου συγκέντρωσης κεφαλαίου.
Αν κάποιος δει μόνο αυτά τα νούμερα, χωρίς να δει πως οδηγηθήκαμε σε αυτά, θα δει μόνο το δέντρο και θα χάσει το δάσος. Αυτά είναι αποτελέσματα μιας γενικότερης κατάστασης της οικονομίας. Άρα, πρέπει να δούμε, σε σχέση με αυτή την κατάσταση το τι πετύχαμε. Είχαμε δε και ειδικές μειώσεις εσόδων, όπως για παράδειγμα τη μείωση από τα έσοδα του Φ.Π.Α. στα πετρελαιοειδή κατά 14,5%, η οποία δεν οφείλεται σε κάποιο δικό μας παράγοντα, αλλά στη διεθνή πτώση των τιμών του πετρελαίου.
Πάρα πολλά θέματα, λοιπόν, τα οποία, στις σελίδες 22, 23 και 24 της έκθεσης, περιγράφουν με σαφήνεια το που ακριβώς ήταν το πρόβλημα και το πως οδηγηθήκαμε σε αυτή την κατάσταση. Είχαμε, βέβαια, και ειδικούς λόγους για αυξομειώσεις μεγεθών σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, όπου μέσα στην έκθεση εξηγούνται για ποιο λόγο έγινε η α, η β, η γ αυξομείωση.
Θέλω να συγχαρώ Δημόσια, μέσω του κ. Πιτσιλή, όλους τους εργαζόμενους του Υπουργείου Οικονομικών, διότι σε αυτούς οφείλεται αυτή η επιτυχία. Εμείς, στην ηγεσία απλώς προσπαθούμε να συντονίσουμε και να κινητοποιήσουμε τον μηχανισμό. Πραγματικά, το 2015 «υπερέβαλαν εαυτώ» και είχαν πολύ θετικά αποτελέσματα, πάντα σε σχέση με τις συνθήκες που υπήρξαν, με βάση τα ελεγκτικά εργαλεία που είχαν και τον αριθμό των υπαλλήλων. Αν συγκρίνεις έναν εφοριακό, ο οποίος ελέγχει μια υπόθεση Φ.Π.Α. στην Ελλάδα και το ότι έχει ως ελεγκτικό εργαλείο στα χέρια του και έναν εφοριακό στη Λυών ή στη Φραγκφούρτη και τα αντίστοιχα ελεγκτικά εργαλεία που έχει στα χέρια του, θα δούμε πόσο πίσω είμαστε ακόμα.
Κύριε Πιτσιλή πιέστε τα πράγματα για να πάμε πιο γρήγορα και τουλάχιστον σε αυτά τα ζητήματα να γίνουμε Ευρώπη, διότι, δυστυχώς, υπάρχουν χώρες του πρώην ανατολικού μπλοκ, που αν δεις την οργάνωση των φορολογικών και τελωνειακών υπηρεσιών τους, είναι πολύ πιο μπροστά από εμάς. Αυτή, όμως, είναι μια μεγάλη συζήτηση που πρέπει να γίνει σε επίπεδο ελληνικής κοινωνίας και πως ενισχύουμε αυτές τις υπηρεσίες, εάν θέλουμε να έχουμε τα αποτελέσματα που πρέπει να έχουμε.
Τώρα, πολύ λίγες παρατηρήσεις, σε σχέση με τον απολογισμό. Υπάρχει μια φημολογία και μια πολιτική αντιπαράθεση, σε σχέση με το τι έγινε το 2015. Εγώ δεν θα χρησιμοποιήσω, ούτε κάποιο «non paper» του τμήματος οικονομικής πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ, ούτε κάποιο κείμενο συνεργατών μου, άλλα στοιχεία από την έκθεση της ανεξάρτητης Γ.Γ.Δ.Ε.. Δείτε στη σελίδα 21 τα συγκεκριμένα στοιχεία που αφορούν, το πως ενισχύθηκαν τα Δημόσια έσοδα, όπου για παράδειγμα, δείχνει ότι, παρά τα προβλήματα που είχαμε, οι εισπράξεις προ επιστροφών φόρων από ΔΟΥ και ελεγκτικά κέντρα ήταν 31,67 δις, αυξημένα σε σχέση με το 2014 κατά 3,4%. Όχι μόνο, λοιπόν, δεν είχαμε πτώση, παρότι είχαμε όλα αυτά τα προβλήματα, αλλά είχαμε αύξηση και δεν ήταν ο μοναδικός τομέας που είχαμε αύξηση.
Αυτή η αύξηση -είναι δική μου ανάλυση, όχι της Γ.Γ.Δ.Ε. η οποία είναι ανεξάρτητη- έχει ταξικό πρόσημο. Δεν αυξήσαμε αυτά τα έσοδα κυνηγώντας τα τυροπιτάδικα, τα ψιλικατζίδικα, τις ταβέρνες, αλλά στραφήκαμε αλλού και όπως προκύπτει με σαφήνεια στη σελίδα 31, φαίνονται τα αποτελέσματα από την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής. Για παράδειγμα, φαίνεται τι αποτελέσματα είχαμε, όχι από την ΔΟΥ Νίκαιας -την αναφέρω διότι εγώ εκεί ανήκω- η οποία έχει να διαχειριστεί πληθυσμό, ο οποίος είναι στα όρια της φτώχειας ή και πολύ πιο κάτω σε πολλές περιπτώσεις, αλλά από τα μεγάλα ελεγκτικά κέντρα. Αυτό απαντάει και στο πολιτικό ζήτημα, στο που θελήσαμε εμείς -στο βαθμό που μπορούσαμε- να δώσουμε κατεύθυνση, γιατί υπήρχε μια ροή ελέγχων σε αυτές τις υπηρεσίες, τι έγινε με τις μεγάλες υπηρεσίες. Στη σελίδα 31, λοιπόν, στο υπ' αριθμόν ένα. Αύξηση των εισπράξεων από τη δημιουργία πλήρων και μερικών ελέγχων του ΚΕΜΕΠ κατά 14,87% σε σχέση με το 2014. Οι εισπράξεις το 2015 ήταν ύψους 344, 61 εκατομμυρίων, έναντι 300 εκατομμυρίων το 2014.
Σαφέστατα στοιχεία, λοιπόν, συγκεκριμένα στοιχεία, αντιλαμβάνομαι ότι αυτά τα στοιχεία και η ομιλία δεν θ’ ακουστούν σε κάποια δελτία των 20:00`, δεν θ’ αναπαραχθούν σε διάφορα οικονομικά site που αρέσκονται στην λογική της καταστροφολογίας και της μαυρίλας. Εγώ, όμως, από σεβασμό στο Ελληνικό Κοινοβούλιο πρέπει, να τα καταθέσω, διαβάζοντας απ’ την έκθεση ενός ανεξάρτητου φορέα. Στη σελίδα 35 (για να φανεί κιόλας η κατεύθυνση των φορολογικών ελέγχων) απ’ το ΚΕΜΕΕΠ, που είναι το Κέντρο Ελέγχου Μεγάλου Πλούτου - όχι μια μικρή ΔΟΥ - στη σελίδα 35, όπου φαίνεται το πόσο ανέβηκε η μέση είσπραξη από πλήρεις ελέγχους, διότι δεχόμαστε μια κριτική ορισμένες φορές, που μένει μόνο στον αριθμό των ελέγχων, που κάναμε, ενώ πρέπει κάποια στιγμή, ν’ αποφασίσουμε και το τι εισπράττουμε.
Αναφέρθηκε και ο κ. Γενικός Γραμματέας στην ομιλία του. Κάποια στιγμή πρέπει, να δούμε, εάν έχει νόημα, να φορτώνουμε τις υπηρεσίες μας χιλιάδες υποθέσεις για έλεγχο, όπως π.χ. το ΣΔΟΕ που είχε 38.000 για έλεγχο, θα έπρεπε, να χρειαστεί καμιά δεκαετία, για να ελεγχθούν όλες αυτές οι υποθέσεις κι εδώ πρέπει, ν’ αναζητηθούν οι πολιτικές και υπηρεσιακές ευθύνες. Δηλαδή να φορτώνουμε σ’ ένα μηχανισμό τόσες πολλές υποθέσεις για έλεγχο, όταν ξέρουμε ότι δεν μπορεί, ν’ ανταπεξέλθει και όχι να στοχεύουμε, που μπορούμε, να ελέγξουμε και που μπορούμε, να έχουμε έσοδα.
Διαβάζω, λοιπόν, απ’ τη σελίδα 35 απ’ την έκθεση απολογισμού για το ΚΕΜΕΕΠ: σύμφωνα με τον πίνακα που ακολουθεί η μέση είσπραξη από πλήρεις ελέγχους του ΚΕΜΕΕΠ διαμορφώθηκε σε παρόμοια επίπεδα το 2014, 557.000 ανά υπόθεση, το 2015 602.000 ανά υπόθεση κι αυτά είναι στοιχεία. Πιο κάτω: μέση είσπραξη από μερικούς ελέγχους, η οποία παρουσίασε βελτίωση 937.000 ανά υπόθεση των 2015, έναντι 159.000 το 2014 και δεν είναι τα μόνα στοιχεία.
Πάμε στο άλλο μεγάλο ελεγκτικό κέντρο, που έχουμε, το ΚΕΦΟΜΕΠ και με την ευκαιρία αυτή, να συγχαρώ και τους υπαλλήλους, που κάνουν πάρα πολύ καλή δουλειά και στο ΚΕΦΟΜΕΠ και στο ΚΕΜΕΕΠ και τα στελέχη τους. Στη σελίδα 37 στο πίνακα 2.2.6 φαίνεται ως προς τα ποσά της βεβαίωσης από μεγάλες υποθέσεις όχι από μικρομεσαίους - π.χ. τυροπιτάδικα και ταβέρνες - το τι έχουμε σε σχέση με το 2014 και το 2015 από ελέγχους off shore, από ελέγχους εμβασμάτων, από ελέγχους φυσικών προσώπων. Φαίνεται, λοιπόν, ότι τα ποσά βεβαίωσης το 2014 είναι 249,7 εκατ., το 2015 είναι 417,2 εκατ..
Θα μπορούσα με τις ώρες, να μιλάω και ν’ αναλύω τα στοιχεία, αλλά είδα με χαρά μου ότι η Ν.Δ. έχει καταθέσει μια επερώτηση για τους φορολογικούς ελέγχους. Εγώ, είχα υποσχεθεί ότι θα γινόταν αυτή η αναλυτική συζήτηση, για το τι κάναμε στο Υπουργείο Οικονομικών στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων. Με χαρά μου είδα ότι κατέθεσε αυτή την επερώτηση η Ν.Δ.. Πραγματικά, ευχαριστώ πάρα πολύ. Είναι το καλύτερο δώρο, γιατί θα μπορέσουμε στην Ολομέλεια, να συζητήσουμε αναλυτικά και να φέρουμε όλα τα στοιχεία, για το τι έχει γίνει για όλους τους ελέγχους και δεν θα φέρουμε μόνο αυτά τα στοιχεία, που έχει φέρει η ΓΓΔΕ, θα φέρουμε και πάρα πολλά άλλα στοιχεία, γιατί έχουμε κι άλλες υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών, όπως το ΣΔΟΕ και είναι και πολλά θέματα, τα οποία θα σας φέρουμε, να ενημερωθείτε και ν’ ακούσουμε και την άλλη άποψη. Δηλαδή, θα σας φέρουμε, να ενημερωθείτε ακριβώς, τι έχει γίνει με τη Λίστα Λαγκάρντ και καλό είναι (ζητάω από τώρα) τα στελέχη της Ν.Δ., να μας πουν, το τι έκαναν κι αυτοί σε σχέση με τη Λίστα Λαγκάρντ. Όχι ως προς την υπεράσπιση κατηγορουμένων, για τους οποίους τελείωσε η εισαγγελική έρευνα. Διότι να σας θυμίσω ότι ο φορολογούμενος, που έχετε αναλάβει την υπεράσπισή του - κι αυτό είναι μια ευθεία παρέμβαση στις ελεγκτικές και στις δικαστικές υπηρεσίες -, ο συγκεκριμένος φορολογούμενος έχει τελειώσει ο έλεγχος από τους οικονομικούς εισαγγελείς, απ’ τους εισαγγελείς της δικαιοσύνης έχει τελειώσει ο έλεγχος κι εσείς μετά τον έλεγχο έρχεστε εδώ, να τον υπερασπιστείτε, αλλά στην Ολομέλεια θα έχουμε τη δυνατότητα, να συζητήσουμε όλ’ αυτά τα στοιχεία και ν’ απαντήσουμε.
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΣΤΑΜΑΤΗΣ : Βγήκε απόφαση;
ΤΡΥΦΩΝΑΣ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών): Με συγχωρείτε,  εγώ ΑΣΟΕΕ έχω τελειώσει, δεν έχω τελειώσει Νομική. Έχω μάθει…
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΣΤΑΜΑΤΗΣ : Πότε ξεκίνησε ο έλεγχος; Ποιος πήρε το cd και το έστειλε στις αρμόδιες υπηρεσίες; Γιατί και εσείς δεν το λέτε, ενώ είπε ψέματα προχθές ο Πρωθυπουργός ότι ο Σαμαράς έκρυψε τη λίστα. Ο Σαμαράς μόλις πήρε το φάκελο, σε πέντε λεπτά μέσα, τον έστειλε στις αρμόδιες αρχές. Έτσι ξεκίνησε ο έλεγχος και δεν ρώτησε να μάθει ποιος είναι μέσα ούτε έκανε καμία παρέμβαση. Αυτά γιατί δεν τα λέτε;
ΤΡΥΦΩΝΑΣ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών): Θα απαντήσω, κ. Σταμάτη. Θα έχετε τη δυνατότητα στη συζήτηση της επερώτησης να πάρετε το λόγο να απαντήσετε και θα έχω και εγώ τη δυνατότητα να πω, εγώ θέλω να αποφύγω τους χαρακτηρισμούς, «είπε ψέματα» είτε ο τωρινός Πρωθυπουργός είτε ο τότε Πρωθυπουργός, δεν ισχύει διότι αυτά νομίζω δεν βοηθούν το θεσμικό μας ρόλο, αλλά θα έχουμε τη δυνατότητα να απαντήσουμε με όλα τα στοιχεία. Παρακαλώ να έρθετε με στοιχεία και επειδή εγώ ΑΣΟΕΕ τελείωσα όχι Νομική, αλλά από τα λίγα νομικά που έμαθα από την πορεία μου στο Υπουργείο Οικονομικών, όταν τελειώνει ένας έλεγχος των οικονομικών εισαγγελέων και όταν τελειώνει και ένας έλεγχος των εισαγγελέων της τακτικής της δικαιοσύνης, τι νόημα έχει η δική μας κριτική σε μια απόφαση, η οποία βεβαίως δεν έχει τελεσιδικήσει στα δικαστήρια. Μα  με συγχωρείτε τότε να φέρνουμε εδώ κάθε υπόθεση φοροδιαφυγής, λαθρεμπορίου και μέσα στη Βουλή να τοποθετούνται ποιοι είναι υπέρ του φοροφυγά και του λαθρεμπόρου. Εδώ σεβόμαστε το ρόλο της δικαιοσύνης;
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΣΤΑΜΑΤΗΣ : Και εσείς να κάνετε τη δουλειά σας και να μην βγάζετε αποφάσεις.
ΜΑΚΗΣ ΜΠΑΛΑΟΥΡΑΣ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Κύριε Σταμάτη, γίνατε σαφής με την ερώτησή σας, την παρέμβασή σας. Ο Υπουργός απάντησε, μην κάνουμε …
ΤΡΥΦΩΝΑΣ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών): Κλείνω, λέγοντας το εξής. Πολλές φορές αντιλαμβάνομαι ότι η αδυναμία διατύπωσης εναλλακτικού πολιτικού λόγου οδηγεί αυτούς που κάνουν κριτική στην κυβέρνηση σε μια αέναη κριτική. Καλό είναι όμως κάποια στιγμή να ακούσουμε και προτάσεις. Εμείς κάθε φορά που ακούμε πρόταση στη Βουλή -και άκουσα μια στην επίκαιρη ερώτηση πριν από δύο, τρεις ημέρες και στο προηγούμενο νομοσχέδιο- την υιοθετούμε και την συζητάμε. Πολλές φορές, όμως, βλέπουμε ότι αυτή η  κριτική συμπαρασύρεται από το δελτίο ειδήσεων των 8 ορισμένων δημοσιογράφων και καναλιών - εγώ δεν έχω μια λογική γενίκευσης, ούτε μια λογική ότι όλοι είναι ίδιοι - οι οποίοι έχουν μια μόνιμη μονταζιέρα και μια μόνιμη λογική, ότι όλα είναι μαύρα και ότι τίποτε δεν γίνεται σωστά κ.λπ..
Θα σας καταθέσω, λοιπόν, στα πρακτικά της Επιτροπής Οικονομικών Υποθέσεων όχι κάποιο έγγραφο του Αλεξιάδη, αλλά έγγραφο της ανεξάρτητης  Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων, η οποία μας απάντησε για την πορεία των ληξιπρόθεσμων χρεών προς το δημόσιο. Το καταθέτω, διότι όταν προχθές σε μια απάντηση επίκαιρης ερώτησης μίλησα, απαντώντας σε στοιχείο βουλευτή, τα κανάλια των 8 δεν έπαιξαν ότι στην ερώτησή του ο βουλευτής είχε παραποιήσει πρακτικά της Βουλής (το οποίο ανέλυσα και είναι ευτυχώς στα πρακτικά). Απάντησα και του είπα ότι δεν έχετε δίκιο για τα στοιχεία που λέτε, διότι από τα στοιχεία που έχω εγώ από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών, προκύπτει ότι στα ληξιπρόθεσμα χρέη δεν είναι έτσι τα πράγματα, είναι διαφορετικά. Σας καταθέτω, λοιπόν, στα πρακτικά της Επιτροπής Οικονομικών Υποθέσεων το σχετικό έγγραφο, που κατέθεσα, θα αναρτηθεί σε λίγο στο Υπουργείο Οικονομικών από το οποίο προκύπτουν τα εξής: Συγκρίνουμε τα ληξιπρόθεσμα χρέη του δημοσίου το 2013, το 2014, το 2015, το 2016. Το 2013 τα ληξιπρόθεσμα χρέη προς το δημόσιο αυξήθηκαν κατά 7,4 δισ.. Το 2014, τη χρονιά της επιτυχίας, του success story, τη χρονιά που εάν δεν σας δημιουργούσαμε πρόβλημα θα βγάζατε τη χώρα από τα προβλήματα και θα προχωρούσατε παρακάτω όπως λέτε, από το 7,4 πήγαμε στα 11.716 δισ.. Αυτό δείχνουν τα στοιχεία του Υπουργείου Οικονομικών. Το 2015 εμείς με τα προβλήματα που είχαμε, με την αδυναμία….
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΒΕΣΥΡΟΠΟΥΛΟΣ : (ΟΜΙΛΕΙ ΕΚΤΟΣ ΜΙΚΡΟΦΩΝΟΥ)
ΤΡΥΦΩΝΑΣ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών): Κύριε Βεσυρόπουλε, είστε παλιός εφοριακός και εσείς φέρατε ρύθμιση χρεών το 2014.
              Το 2015, λοιπόν, με τα προβλήματα που είχαμε, με την αδυναμία για πολλούς μήνες να πάρουμε μέτρα αναγκαστικής εκτέλεσης αντί 11,7 δις, εμείς κλείσαμε με 11,068 δις. ευρώ. Το 2015 από το 2014, έκλεισε πολύ καλύτερα. Και τί είπα, λοιπόν, προχθές στο Βουλευτή, ο οποίος επικαλέστηκε λάθος στοιχεία; Τους είπα «μην βιάζεστε, διότι, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του 2016, τα ληξιπρόθεσμα αυξάνονται κάθε μήνα πολύ λιγότερο από αντίστοιχους μήνες προηγουμένων ετών».
Συγκεκριμένα στοιχεία τα οποία μπορείτε να τα δείτε.
Τον Ιανουάριο του 2014, με 1,068 δις, το 2016 με 800 εκατ. ευρώ.
Το Φεβρουάριο του 2014, με 1,659 δις, το Φεβρουάριο του 2016 με  390 εκατ. ευρώ.          
Τον Μάρτιο του 2014, με   488 εκατ.,   τον Μάρτιο του 2016,   με 218 εκατ. ευρώ.
Δεν πανηγυρίζουμε, δεν λέμε ότι όλα είναι καλά, αλλά, αν αντί να είχαμε 218 εκατ.  αύξηση των ληξιπρόθεσμων, είχαμε 1,218 δις ευρώ, θα σήμαινε ότι λείπουν χρήματα από το Ταμείο του Δημοσίου και εδώ, αποδεικνύεται ότι δεν λείπουν. Αυτό που είπα δεν είναι πανηγυρισμοί, είναι ότι εδώ έχουμε στοιχεία ότι τα ληξιπρόθεσμα δεν έχουν την αυξητική τάση που είχαν τα προηγούμενα χρόνια και αυτό ακριβώς κατέθεσα.
Επειδή, όμως, καταλαβαίνω ότι και αυτό  δεν θα φανεί πουθενά σε κάποιο δελτίο ειδήσεων των 20.00΄, ούτε θα φανούν οι υποτιθέμενοι πανηγυρισμοί, με απόλυτο σεβασμό το κατέθεσα στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων.
Σας ευχαριστώ.
ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ (ΜΑΚΗΣ)  ΜΠΑΛΑΟΥΡΑΣ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Ευχαριστώ τον κ. Αλεξιάδη.
Όπως σας έχω ενημερώσει από την αρχή της συνεδρίασης ο κ. Πιτσιλής, πρέπει να αποχωρήσει.
Το λόγο έχει ο κ. Αλεξιάδης.
ΤΡΥΦΩΝ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών): Κύριε Πρόεδρε, για να μην υπάρξει κάποια παρανόηση ως προς το τι κάνουμε, ο κ. Πιτσιλής, μίλησε, έχει υποχρέωση και πρέπει να αποχωρήσει, όμως, οι συνεργάτες του θα παραμείνουν εδώ, όπως και εγώ και θα μπορέσουμε να απαντήσουμε σε οποιοδήποτε θέμα θέσετε και θα ενημερώσουμε για οτιδήποτε αφορά τον Απολογισμό.
Άρα, δεν υπάρχει κανένα ζήτημα κενού ή οτιδήποτε άλλο, οποιοδήποτε θέμα τεθεί στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων, βεβαίως και θα απαντηθεί.
ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ (ΜΑΚΗΣ) ΜΠΑΛΑΟΥΡΑΣ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Το λόγο έχει ο κ. Κουτσούκος.
ΤΡΥΦΩΝ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών): Δεν είχαμε μειώσεις στο Φ.Π.Α; (ομιλεί εκτός μικροφώνου)
ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΟΥΤΣΟΥΚΟΣ: Τι μειώσεις είχαμε;
ΤΡΥΦΩΝ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών): Δεν διαβάσατε την Έκθεση; (ομιλεί εκτός μικροφώνου)
ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΟΥΤΣΟΥΚΟΣ: Τι μειώσεις είχαμε;
ΤΡΥΦΩΝ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών):…… από την πτώση του τζίρου ....... (ομιλεί εκτός μικροφώνου)
ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΟΥΤΣΟΥΚΟΣ: Μάλιστα, ωραία. Τότε, κάντε την αφαίρεση και πείτε μου πόσο πέσαμε έξω;
ΤΡΥΦΩΝ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών); Αυτό θα κάνει την αφαίρεση..….. ( ομιλεί εκτός μικροφώνου)
ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΟΥΤΣΟΥΚΟΣ: Ναι, να την κάνετε.
ΔΕΥΤΕΡΟΜΙΛΙΑ
ΤΡΥΦΩΝ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών): Θα είμαι αρκετά σύντομος, αν και μπήκαν αρκετά θέματα που δεν θέλω να μείνουν αναπάντητα και να δημιουργηθούν παρεξηγήσεις.
Πρώτον, το βασικό πολιτικό θέμα στη συζήτηση σήμερα, στην Επιτροπή  Οικονομικών Υποθέσεων, που καταλαβαίνω γιατί δημιουργεί αμηχανία στη Ν.Δ. και στο ΠΑ.ΣΟ.Κ., είναι γιατί έρχεται ένας ανεξάρτητος Φορέας, ένας Φορέας του οποίου τα υπηρεσιακά του στελέχη έχουν επιλεγεί σε ποσοστό 99,5% και παραμένουν στις θέσεις τους από προηγούμενες Κυβερνήσεις, όχι από κυβέρνηση ΣΥ.ΡΙΖ.Α-ΑΝ.ΕΛ.
Έρχεται λοιπόν ένας ανεξάρτητος φορέας και φέρνει μια Έκθεση για το τι έγινε το 2015. Αυτό λοιπόν, με στοιχεία πλέον, ούτε με μεταφυσικές ερμηνείες, ούτε με πολιτικές απόψεις, που δεν στηρίζονται σε στοιχεία. Με στοιχεία αποδεικνύει ότι το 2015, με όλα τα προβλήματα που είχαμε, πήγαμε πολύ καλύτερα από το 2014. Και εδώ μπορεί ο καθένας να έχει οποιαδήποτε πολιτική ή άλλη διαφωνία. Στα στοιχεία;
Και, εδώ μια και βλέπω τον κ. Λιαργκόβα, ο οποίος κάνει πολύ σημαντική δουλειά, εγώ θα πρότεινα για παράδειγμα, στο θέμα του ΦΠΑ, να υπάρξει μια συνεργασία της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής  με την ΓΓΔΕ, είναι και εδώ η κυρία Κολυβοδιάκου η οποία έχει  την ευθύνη της Διεύθυνσης στρατηγικού  σχεδιασμού , που έκανε αυτή την πολύ καλή δουλειά  και να κάνουμε μια ανάλυση  στο ΦΠΑ και να δούμε ακριβώς  αυτό που είπατε για το ΦΠΑ. Διότι εσείς έχετε μια πολύ απλοϊκή λογική και λέτε, αυξήθηκε ο συντελεστής του Φ.Π.Α κατά τόσο τοις %, μείωση των εσόδων τόσο. Άρα, αποτυχία, δεν πιάσατε τα έσοδα.  Μα για όνομα του Θεού. Είχαμε συγκεκριμένες καταστάσεις, πτώση κατανάλωσης, πτώση της τιμής  των καυσίμων.  Τα λέει η έκθεση  μέσα, τα οποία επηρέασαν το Φ.Π.Α.  Η μείωση της πώλησης των ακινήτων,  επηρεάζει το Φ.Π.Α. το 2015  σε σχέση με το 2014. Πώς είναι δυνατόν  λοιπόν να πάτε σε ένα  τέτοιο απολογικό  επιχείρημα;  Να γίνει λοιπόν μια συνεργασία και να γίνει μια έκθεση, η οποία να έρθει και να αποδείξει τι έγινε στο Φ.Π.Α., τι έγινε στο ένα, τι έγινε στο άλλο.
Διότι, καταλαβαίνω ότι αυτό που δημιουργεί πολιτική αμηχανία, είναι ότι ένας ανεξάρτητος φορέας έρχεται και τεκμηριώνει το τι κάναμε το 2015 και, κυρίως, ότι δεν χτυπήσαμε μικρομεσαίες επιχειρήσεις, τυροπιτάδικα, ταβέρνες, αλλά το ΚΕΦΟΜΕΠ και το ΚΕΜΕΕΠ με τους ελέγχους που έκαναν και απεικονίζονται εδώ, δείχνουν ότι είχαμε αποτέλεσμα. Με έκπληξη άκουσα ότι «οι έλεγχοι μειώθηκαν». Μα, για όνομα του θεού, ευτυχώς τα στοιχεία υπάρχουν και είναι αναρτημένα στο site του Υπουργείου Οικονομικών. Εγώ, δεν καταλαβαίνω, θα ήταν πιο καλό για την Κυβέρνηση, ν’ αυξήσει τον αριθμό των ελέγχων ή ν’ αυξήσει την εισπραξιμότητα; Διότι σας είπα τα συγκεκριμένα στοιχεία απ’ το ΚΕΜΕΕΠ, που αποδεικνύουν στη σελίδα 35 και παρακαλώ, να διαβαστεί η έκθεση «μέσος όρος το 2014: 159.000 από την είσπραξη, μέσος όρος το 2015: 937.000». Ούτε φέραμε «εξωγήινους ελεγκτές», ούτε αλλάξαμε τη νομοθεσία, ούτε τίποτα. Διαφορετική πολιτική κατεύθυνση δώσαμε σε όλα.
Δεν θα μείνω, όμως, σ' αυτό. Τα στοιχεία αποδεικνύουν ότι στο ερώτημα, που λέει ο κόσμος «τι κάνατε για τη φοροδιαφυγή και το λαθρεμπόριο», απαντούν τα στοιχεία. Κάναμε ό,τι μπορούσαμε καλύτερο και με τα δεδομένα του 2015 είχαμε θετικά αποτελέσματα. Βεβαίως, θα επιταχύνουμε και βεβαίως θέλουμε πολύ θετικότερα αποτελέσματα, αλλά πάντα να βλέπουμε το πλαίσιο και τις δεδομένες συνθήκες. Δεν θριαμβολογούμε, δεν θεωρούμε ότι είμαστε σε μια φάση «success story» τώρα, δεν θέλουμε να πούμε ότι «όλα είναι τέλεια», θέλουμε να πούμε, όμως, ότι έχουμε δεδομένα , τα οποία δείχνουν ότι γίνεται μια δουλειά και όποια πρόταση υπάρχει, να γίνεται καλύτερη, βεβαίως, να τη συζητήσουμε.
Τέλος, ακούω ορισμένους και κάνουν κριτική στην Κυβέρνηση για θέματα, που η ευθύνη είναι στις Κυβερνήσεις της Ν.Δ. και ΠΑ.ΣΟ.Κ.. Καταλαβαίνω γιατί ο κ. Κουτσούκος υπερασπίζεται το ό,τι έγινε στην Κυβέρνηση ΠΑ.ΣΟ.Κ. και ο κ. Θεοχάρης ό,τι έκανε η Κυβέρνηση της Ν.Δ.. Καταλαβαίνω απόλυτα το γιατί. Ο κ. Θεοχάρης ως προς το τι έκανε στο παρελθόν, επειδή τότε ήταν στο Υπουργείο Οικονομικών, όχι στο τι θα κάνει από δω και πέρα. Με συγχωρείτε, όμως, πολύ, για να καταλάβω, στο θέμα του ΣΔΟΕ ποιος ευθύνεται για την κατάσταση αυτή; Η Κυβέρνηση ΣΥ.ΡΙΖ.Α.-AΝ.ΕΛ. βρήκε μια κατάσταση στο ΣΔΟΕ: 700 υπάλληλοι - να πούμε ότι «και οι καθαρίστριες και οι οδηγοί και οι διοικητικοί υπάλληλοι έκαναν όλοι έλεγχο», να πούμε ότι «είχαμε 700 ελεγκτές», που δεν υπήρχαν ούτε 400 ελεγκτές στο ΣΔΟΕ - και 38.000 υποθέσεις. Διότι, το ξαναλέω ότι κάποια υπηρεσιακά στελέχη φορτώναν τις υποθέσεις, για να φανούν καλοί κάπου και ικανοί κι έβγαζαν εντολές ελέγχου συνέχεια από εδώ κι από κει στο ΣΔΟΕ. 38.000 υποθέσεις και 700 ελεγκτές στο ΣΔΟΕ. 12.500 υποθέσεις παραγραφών στις 31/12/2015. Εμείς, φέραμε την παράταση της παραγραφής και γλιτώσαμε την παραγραφή 31/12/2015. Άρα, αυτοί που δημιούργησαν το αδιέξοδο, διότι δεν θα μπορούσαν, να ελεγχθούν ποτέ αυτά τα πράγματα, έρχονται τώρα και μας κατηγορούν και λένε «τι κάνετε μ’ αυτές τις υποθέσεις;».
Εμείς, στη συζήτηση της επίκαιρης επερώτησης της Ν.Δ., για την οποία επαναλαμβάνω τις ευχαριστίες μου, θα έχουμε τη δυνατότητα, να συζητήσουμε αναλυτικά στην Ολομέλεια όλα τα θέματα, θ’ απαντήσουμε σ’ αυτά, αλλά καλό είναι κι αυτοί που δημιούργησαν τα προβλήματα, εκεί να πάρουν συγκεκριμένη θέση.
Ευχαριστώ πολύ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου