http://www.minfin.gr/
Αθήνα, σήμερα στις 26 Μαΐου 2016, ημέρα Πέμπτη και ώρα 9.37΄ συνήλθε στην Αίθουσα των συνεδριάσεων του Βουλευτηρίου η Βουλή σε ολομέλεια για να συνεδριάσει υπό την προεδρία του Γ΄ Αντιπροέδρου αυτής κ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΒΑΡΕΜΕΝΟΥ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Βαρεμένος): Εισερχόμαστε στη συζήτηση των
ΕΠΙΚΑΙΡΩΝ ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ
Θα συζητηθεί η πρώτη με αριθμό 892/23-5-2016 επίκαιρη ερώτηση πρώτου κύκλου του Βουλευτή Δωδεκανήσου του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς κ. Ηλία Καματερού προς τον Υπουργό Οικονομικών, σχετικά με την αύξηση των τιμών εκκίνησης για τις δημοπρασίες παραχώρησης παραλιών στην Κω.
Κύριε Καματερέ, έχετε τον λόγο για δύο λεπτά.
ΗΛΙΑΣ ΚΑΜΑΤΕΡΟΣ: Κύριε Υπουργέ, στεναχωριέμαι που σας βλέπω πάλι εδώ. Είναι η πρώτη ερώτηση που κάνω σαν Βουλευτής μετά τις εκλογές του Σεπτέμβρη. Ξέρω και εκτιμώ το έργο σας.
Χαίρομαι, όμως, που βρισκόμαστε εδώ για να λύσουμε -πιστεύω με τον καλύτερο τρόπο- ένα πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί, και αφορά τις τιμές εκκίνησης των δημοπρασιών που θα γίνουν αυτές τις ημέρες. Η προθεσμία για να δώσουν οι δήμοι τις καταστάσεις λήγει στις 31 του μήνα. Δεν έχουμε, δηλαδή, πολλές μέρες. Στην Κω έχουν πολλαπλασιαστεί. Ήδη πέρυσι είχαν διπλασιαστεί. Φέτος σε κάποιες περιπτώσεις -έχει διάφορες κατηγορίες- έχουν πολλαπλασιαστεί.
Πρέπει να λάβουμε υπόψη μας ότι στο νησί της Κω το περασμένο καλοκαίρι -ξέρουμε όλοι τις εικόνες- οι παραλίες είχαν γεμίσει από τους πρόσφυγες και τους μετανάστες λόγω του ότι δεν υπήρχε Κέντρο Υποδοχής τότε. Υπάρχουν ευθύνες, αλλά ας μην ανοίγουμε αυτή την κουβέντα. Όμως η κατάσταση ήταν αυτή.
Οι παραλίες δεν λειτουργούσαν γιατί ήταν σε αυτές πρόσφυγες και μετανάστες. Παρ’ όλα αυτά, αυτοί που τις είχαν για να τις διαχειριστούν, είναι χρεωμένοι για να πληρώσουν. Και λέω ότι είναι χρεωμένοι, γιατί δεν τις έχουν πληρώσει ακόμα λόγω αυτής της κατάστασης.
Γενικότερα τα καταστήματα δεν δούλεψαν, γιατί είχαμε τον Αύγουστο -φανταστείτε- μέχρι οκτώ χιλιάδες, εννέα χιλιάδες πρόσφυγες και μετανάστες στην πόλη της Κω. Έχουμε και πρόσθετα το «all Inclusive» το οποίο είναι ένα αρνητικό μοντέλο ανάπτυξης του τουρισμού που έχουμε στην Κω, το οποίο κρατούσε -και λόγω του προσφυγικού- τους τουρίστες μέσα στα ξενοδοχεία και δεν κυκλοφορούσαν. Η ζημιά είναι γενικότερη στα καταστήματα.
Όμως, αυτή τη στιγμή μιλάμε για τις παραλίες. Θεωρώ απαράδεκτο να γίνουν αυτές εδώ οι αυξήσεις. Οι αυξήσεις αυτές έγιναν από την Περιφερειακή Διεύθυνση Αιγαίου Διαχείρισης Δημόσιας Περιουσίας. Δεν έγιναν σε άλλες περιοχές. Μάλιστα, σε κάποιες έγιναν και μειώσεις. Συνέταξα ένα υπόμνημα στη Γενική Γραμματεία. Η κίνηση που έκανε η Γενική Γραμματεία είναι ότι έστειλε αυτό το υπόμνημα στην Περιφερειακή Διεύθυνση για να το λάβει υπόψη της.
Νομίζω ότι αυτό δεν είναι αρκετό. Δεν ξέρω αν έχουν αποτελέσματα.
Τελείωσα, κύριε Πρόεδρε.
Δεν ξέρω αν έχουν αποτελέσματα. Σας παρακαλώ, κύριε Υπουργέ, επιληφθείτε του ζητήματος. Αν δεν έχουν λάβει υπόψη τους το υπόμνημα, νομίζω ότι πρέπει να επιβληθείτε -έχετε το δικαίωμα- ώστε να μην υφίστανται αυτή τη μεγάλη αδικία γιατί είναι σε απόγνωση και δεν θα χρησιμοποιήσουν φέτος τις παραλίες.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Βαρεμένος): Κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο.
ΤΡΥΦΩΝ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών): Κύριε Πρόεδρε, κύριε Βουλευτά, με την ερώτησή σας αυτή δίνεται η δυνατότητα να πω δυο λόγια για το τι προσπαθούμε να κάνουμε μέσω της αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας σε όλη την Ελλάδα.
Σε όλη την Ελλάδα, λοιπόν, είτε αφορά ακίνητα του δημοσίου είτε αφορά παραλίες, είτε αφορά οποιαδήποτε άλλη περιουσία του δημοσίου, προσπαθούμε με τον καλύτερο τρόπο να αξιοποιήσουμε την περιουσία αυτή και να βάλουμε στην άκρη παθογένειες και άλλες καταστάσεις του παρελθόντος, που αντί να οδηγήσουν στην αξιοποίηση αυτής της περιουσίας, οδήγησαν κάποιους να γίνουν πιο πλούσιοι. Αυτά τα πράγματα θέλουμε να σταματήσουν να γίνονται.
Ως προς αυτό που ρωτήσατε και επειδή είπατε «στεναχωριέμαι», να σας πω να μην στενοχωριέστε, γιατί αυτά που έχετε κάνει για το χώρο της Δωδεκανήσου και με τις πιέσεις που έχετε ασκήσει προς το Υπουργείο και με τις συναντήσεις που έχουμε κάνει και με τις συσκέψεις, είναι πολύ περισσότερα. Βεβαίως, δεν μπορούν να απεικονιστούν σε πρακτικά ή σε οτιδήποτε άλλο. Όμως, είναι υποχρέωσή μου να πω, πως παρά το γεγονός ότι ανήκουμε στον ίδιο πολιτικό χώρο, πολλές φορές έχετε πιέσει πάρα πολύ, γι’ αυτά τα ζητήματα. Και καλά κάνετε, γιατί εκπροσωπείτε τους συγκεκριμένους πολίτες.
Η απάντηση που μας έχει δώσει η αντίστοιχη Διεύθυνση -θα την καταθέσω στα Πρακτικά για να ενημερωθεί η Βουλή και να έχετε κι εσείς πλήρη στοιχεία- είναι ότι σε σχέση με τις άλλες περιοχές του Αιγαίου και της Δωδεκανήσου η περιοχή της Κω έχει -κατά την άποψη της Υπηρεσίας- σχετικά μικρή ή τέλος πάντων ρεαλιστική αποτίμηση της τιμής που έχει για τις συγκεκριμένες παραλίες.
Ο πίνακας που έχω στα χέρια μου, λέει ότι στο νησί της Κω η κατώτατη τιμή είναι 15 ευρώ και η ανώτατη 20 ευρώ. Είναι η τιμή ανά τετραγωνικό μέτρο, εκεί που νοικιάζονται ομπρέλες και ξαπλώστρες.
Η μέση τιμή, λοιπόν, στην Κω είναι 17,5 ευρώ, στη Ρόδο 21,1 ευρώ, στην Κάρπαθο 13,4 ευρώ, στην Κάλυμνο 12,9 ευρώ. Και αναφέρουν το παράδειγμα της Χίου, το οποίο είναι ένα νησί που έχει πιθανά μεγαλύτερη προσφυγική ροή, αλλά μικρότερα έσοδα από τον χώρο του τουρισμού σε σχέση με την Κω, όπου η μέση τιμή είναι 15,8. Αναφέρουν, επίσης, και τα άλλα νησιά. Στη Νάξο είναι 29,6 ευρώ, στην Πάρο 35,8 ευρώ, στη Μύκονο 50 ευρώ.
Η άποψη της Υπηρεσίας είναι ότι η τιμή αυτή είναι ρεαλιστική και ανταποκρίνεται στην τουριστική αξία του νησιού, μειωμένη σύμφωνα με τις προσφυγικές ροές.
Αυτό για το οποίο μπορώ να σας διαβεβαιώσω εγώ είναι ότι εξετάζουμε ως πολιτική ηγεσία, πώς μπορούμε να παρέμβουμε ώστε να δώσουμε μια λύση και να μην επιβαρυνθούν, φυσικά, επιχειρήσεις και περιοχές οι οποίες θέλουν αυτήν την εποχή ενίσχυση και όχι φορολογική επιβάρυνση.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Βαρεμένος): Κύριε συνάδελφε, έχετε τον λόγο.
ΗΛΙΑΣ ΚΑΜΑΤΕΡΟΣ: Κύριε Υπουργέ, μετά από αυτά που μου μεταφέρατε ότι σας είπαν οι Υπηρεσίες, ανησυχώ πάρα πολύ. Σας παρακαλώ, λοιπόν, να επιληφθείτε σοβαρά του ζητήματος, γιατί τα συγκριτικά στοιχεία που έχουν είναι απαράδεκτα. Συγκρίνουν την Ψαρρού της Μυκόνου με την παραλία στην Κω που ήταν οι πρόσφυγες -αν είναι δυνατόν!- και στις περιοχές τις άλλες δεν έγιναν αυξήσεις. Όμως, ακόμα κι αν υποθέσουμε ότι η Κως ήταν πιο κάτω και πρέπει να την αυξήσουμε, να μην το κάνουμε τώρα. Δεν είναι η εποχή για να γίνουν αυτές οι αυξήσεις στην Κω. Σας είπα ότι και πέρυσι διπλασιάστηκαν από πρόπερσι. Σας παρακαλώ πρέπει να παρέμβετε αμέσως.
Και με την ευκαιρία αυτή, θα πρέπει να καταλάβουμε, επιτέλους, τη νησιωτικότητα. Σας ευχαριστώ που είπατε ότι «παλεύουμε» κ.λπ.. Είστε από τους λίγους που έχουν καταλάβει τη νησιωτικότητα και είμαστε σε μια κατεύθυνση να προσπαθήσουμε σε κάποια νομοσχέδια να περάσουμε κάποια πράγματα. Όμως, δεν το καταλαβαίνουν όλοι αυτό.
Εγώ θα κάνω αναφορά στη δήλωση που έκανε ντόρο χθες, του κ. Καμμένου, που είπε ότι είναι μέχρι και αντισυνταγματικές κάποιες ρυθμίσεις -συγκεκριμένα για το ΦΠΑ- για τα νησιά. Εγώ, παρόλο που διαφωνώ με τον κ. Καμμένο τις περισσότερες φορές και πολύ περισσότερο τότε με την περίπτωση του κ. Μουζάλα, σε αυτήν την περίπτωση συμφωνώ απόλυτα μαζί του. Μπορεί να μην χρησιμοποιούσα τον χαρακτηρισμό «εγκληματικό» για το ότι ψηφίσαμε την κατάργηση του ΦΠΑ στα νησιά, αλλά είναι απαράδεκτο. Ήταν από τα ένα, δύο στοιχεία που υπήρχαν για την αναγνώριση της νησιωτικότητας και αυτό το καταργήσαμε. Ξέρουμε πώς έγινε, ξέρουμε κάτω από ποια πίεση έγινε, ξέρουμε την πίεση των δανειστών και ξέρουμε ότι όποια κυβέρνηση και να ήταν -και οι προηγούμενες κ.λπ.- θα αναγκαζόταν να το καταργήσει. Μάλιστα, εμείς καταφέραμε να γίνει σταδιακά και μέχρι τότε προσπαθούμε να δούμε τι θα γίνει.
Να τελειώσω, όμως, με την αντισυνταγματικότητα: Το άρθρο 101 του Συντάγματος αναφέρει σαφώς ότι πρέπει κάθε νομοθέτημα να λαμβάνει υπόψη του τι επιπτώσεις θα έχει στα νησιά.
Δεν το ξέρουν, κύριε Υπουργέ, ούτε οι Υπουργοί μου φαίνεται αυτό εδώ το άρθρο.
Υπάρχει, εν τω μεταξύ, και ο μετέπειτα νόμος που καθορίζει πώς θα περνάνε από τη Βουλή τα νομοσχέδια και πώς θα παίρνουν υπόψη τους τη νησιωτικότητα. Δυστυχώς, έχω διαπιστώσει και μέσα στις επιτροπές κι εδώ στην Ολομέλεια, ότι όταν σηκώνονται νησιώτες Βουλευτές για να προβάλουν αυτά εδώ τα προβλήματα, οι υπόλοιποι συνάδελφοι ειρωνεύονται κιόλας, πολλές φορές, θεωρώντας ότι προσπαθούμε σαν Βουλευτές της περιοχής μας, απευθυνόμενοι στους ψηφοφόρους μας, να κερδίσουμε ψήφους και να έχουμε προνόμια για την περιοχή μας. Κάποια στιγμή πρέπει να καταλάβουμε τι εστί νησιωτικότητα.
Εγώ θα ζητήσω από τον Πρόεδρο της Βουλής να κάνουμε και ειδική συνεδρίαση. Δεν είναι τυχαίο ότι θεσπίστηκε αυτό το άρθρο στο Σύνταγμα. Δεν είναι τυχαίο ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει οδηγίες, άσχετα αν στην προκειμένη περίπτωση υπήρχε η επιμονή της για την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά.
Τελειώνω με το εξής: Είναι συνταγματικό το να μην έχει παιδεία ο μαθητής από το μικρό νησί, γιατί είναι δύο τρία παιδιά που τελειώνουν το δημοτικό κακήν- κακώς και δεν έχουν πού να πάνε στο γυμνάσιο; Είναι συνταγματικό να πεθαίνει ο άλλος στο μικρό νησί γιατί δεν έχει ούτε γιατρό; Προσέξτε, όχι κέντρο Υγείας δεν έχει, ούτε γιατρό δεν έχει! Είναι συνταγματικό να μην μπορεί να ταξιδέψει, παρά να πρέπει να κάνει μια βδομάδα για να μπορέσει να πάει σε ένα γειτονικό νησί;
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Βαρεμένος): Κύριε συνάδελφε…
ΗΛΙΑΣ ΚΑΜΑΤΕΡΟΣ: Τελείωσα, κύριε Πρόεδρε. Σας παρακαλώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Βαρεμένος): Όχι, εννοώ ότι επεκταθήκατε πέρα από το αντικείμενο της ερώτησής σας.
ΗΛΙΑΣ ΚΑΜΑΤΕΡΟΣ: Όχι, έχει σχέση. Αυτό εδώ για το οποίο μιλάμε, για τις παραλίες, έχει σχέση με τη νησιωτικότητα και πρέπει να καταλάβετε ότι δεν είναι όλα τα νησιά ίδια. Δεν είναι η Ψαρρού της Μυκόνου ίδια με την παραλία στην Κέφαλο της Κω όπου κάθεται εκεί ο γεράκος ή η γριούλα προσπαθώντας να βγάλει κανένα μεροκάματο από τουρίστες οι οποίοι δεν βγαίνουν από το «all inclusive».
Σας παρακαλώ, κύριε Υπουργέ, κάντε άμεση παρέμβαση, γιατί ήδη οι αντιδράσεις είναι μεγάλες και θα είναι πιο μεγάλες -και δικαιολογημένα- κι εγώ θα τις στηρίξω.
Σας ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Βαρεμένος): Κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο.
ΤΡΥΦΩΝ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών): Κύριε Βουλευτά, έχετε απόλυτο δίκιο σε όσα λέτε για τα θέματα της νησιωτικότητας και δεν μπορώ να προσθέσω τίποτα άλλο.
Τις προηγούμενες μέρες -δύο ημέρες στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων, και δύο στην Ολομέλεια- νομίζω ότι κατατέθηκαν όλα τα επιχειρήματα, το πολιτικό αφήγημα που μας οδήγησε στην ψήφιση αυτών των διατάξεων. Και καλό είναι να μην στεκόμαστε μόνο στο περιεχόμενο των διατάξεων, αλλά και στο τι ακολούθησε, διότι όλα αυτά που ακολούθησαν δεν θα είχαν γίνει αν δεν είχαν ψηφιστεί αυτές οι διατάξεις. Και καταλαβαίνουν -νομίζω- όλοι τώρα, ότι οι πιέσεις που δέχτηκε η ελληνική Κυβέρνηση ήταν για να ψηφιστούν πολύ χειρότερα μέτρα. Και αυτό το λέω για κάποιους, οι οποίοι μας κατηγορούν ακόμα και γι’ αυτά που ψηφίστηκαν. Όμως, νομίζω ότι αυτό είναι κάτι που θα μας απασχολήσει στον πολιτικό διάλογο το επόμενο χρονικό διάστημα. Δεν θα λυθεί τώρα.
Το περιεχόμενο της ερώτησής σας είναι σαφέστατο. Εγώ είπα τα σχετικά στοιχεία που μας έδωσε η Υπηρεσία και είπα ότι θα υπάρχει παρέμβαση από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών για να δούμε με ποιόν τρόπο αυτό το πράγμα θα ορθολογικοποιηθεί. Διότι καταλαβαίνουμε ότι δεν μπορεί στα νησιά, τα οποία μαζί με την Θράκη είναι οι Θερμοπύλες της χώρας σε πολλούς τομείς, να προσθέτουμε προβλήματα αντί να λύνουμε προβλήματα. Δεν έχω να προσθέσω οτιδήποτε άλλο σε θέματα νησιωτικότητας.
Αυτό που πρέπει να ξέρετε είναι ότι επεξεργαζόμαστε πάρα πολλές λύσεις για να ενισχύσουμε φορολογικά τα νησιά στα θέματα της φορολογίας, όχι με μια λογική προεκλογικών εξαγγελιών, αλλά με μια λογική υλοποίησης των όσων έχουμε πει στη Συμφωνία του Ιουλίου, όπου είναι σαφέστατο το τι πρέπει να γίνει για τα θέματα των νησιών. Είναι καταγεγραμμένο και αυτός είναι ο οδηγός που ακολουθεί η Κυβέρνηση.
Σε σχέση με το θέμα του ΦΠΑ, νομίζω ότι κανένας σε αυτήν την Αίθουσα δεν υποστήριζε αυτήν την αύξηση. Να θυμίσω, όμως, ότι ήμασταν υποχρεωμένοι σαν Κυβέρνηση να το κάνουμε, διότι είχαμε μπροστά μας τον ν.4336 και τον ν.4334, οι οποίοι ψηφίστηκαν από διακόσιους είκοσι έναν και διακόσιους είκοσι εννέα Βουλευτές αντίστοιχα, νόμοι οι οποίοι μας δέσμευαν για το θέμα του ΦΠΑ στα νησιά. Κάναμε επιλογή να μην επιβαρύνουμε τα νησιά που είναι στα ανατολικά μας σύνορα και τα νησιά τα οποία δέχονται προσφυγικές ροές. Αναγκαστικά επιλέχθηκε η άλλη κατηγορία των νησιών και νομίζω ότι έχει κατατεθεί η σχετική επιχειρηματολογία.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Βαρεμένος): Ευχαριστούμε και εμείς.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Βαρεμένος): Εισερχόμαστε στη συζήτηση των
ΕΠΙΚΑΙΡΩΝ ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ
Θα συζητηθεί η πρώτη με αριθμό 892/23-5-2016 επίκαιρη ερώτηση πρώτου κύκλου του Βουλευτή Δωδεκανήσου του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς κ. Ηλία Καματερού προς τον Υπουργό Οικονομικών, σχετικά με την αύξηση των τιμών εκκίνησης για τις δημοπρασίες παραχώρησης παραλιών στην Κω.
Κύριε Καματερέ, έχετε τον λόγο για δύο λεπτά.
ΗΛΙΑΣ ΚΑΜΑΤΕΡΟΣ: Κύριε Υπουργέ, στεναχωριέμαι που σας βλέπω πάλι εδώ. Είναι η πρώτη ερώτηση που κάνω σαν Βουλευτής μετά τις εκλογές του Σεπτέμβρη. Ξέρω και εκτιμώ το έργο σας.
Χαίρομαι, όμως, που βρισκόμαστε εδώ για να λύσουμε -πιστεύω με τον καλύτερο τρόπο- ένα πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί, και αφορά τις τιμές εκκίνησης των δημοπρασιών που θα γίνουν αυτές τις ημέρες. Η προθεσμία για να δώσουν οι δήμοι τις καταστάσεις λήγει στις 31 του μήνα. Δεν έχουμε, δηλαδή, πολλές μέρες. Στην Κω έχουν πολλαπλασιαστεί. Ήδη πέρυσι είχαν διπλασιαστεί. Φέτος σε κάποιες περιπτώσεις -έχει διάφορες κατηγορίες- έχουν πολλαπλασιαστεί.
Πρέπει να λάβουμε υπόψη μας ότι στο νησί της Κω το περασμένο καλοκαίρι -ξέρουμε όλοι τις εικόνες- οι παραλίες είχαν γεμίσει από τους πρόσφυγες και τους μετανάστες λόγω του ότι δεν υπήρχε Κέντρο Υποδοχής τότε. Υπάρχουν ευθύνες, αλλά ας μην ανοίγουμε αυτή την κουβέντα. Όμως η κατάσταση ήταν αυτή.
Οι παραλίες δεν λειτουργούσαν γιατί ήταν σε αυτές πρόσφυγες και μετανάστες. Παρ’ όλα αυτά, αυτοί που τις είχαν για να τις διαχειριστούν, είναι χρεωμένοι για να πληρώσουν. Και λέω ότι είναι χρεωμένοι, γιατί δεν τις έχουν πληρώσει ακόμα λόγω αυτής της κατάστασης.
Γενικότερα τα καταστήματα δεν δούλεψαν, γιατί είχαμε τον Αύγουστο -φανταστείτε- μέχρι οκτώ χιλιάδες, εννέα χιλιάδες πρόσφυγες και μετανάστες στην πόλη της Κω. Έχουμε και πρόσθετα το «all Inclusive» το οποίο είναι ένα αρνητικό μοντέλο ανάπτυξης του τουρισμού που έχουμε στην Κω, το οποίο κρατούσε -και λόγω του προσφυγικού- τους τουρίστες μέσα στα ξενοδοχεία και δεν κυκλοφορούσαν. Η ζημιά είναι γενικότερη στα καταστήματα.
Όμως, αυτή τη στιγμή μιλάμε για τις παραλίες. Θεωρώ απαράδεκτο να γίνουν αυτές εδώ οι αυξήσεις. Οι αυξήσεις αυτές έγιναν από την Περιφερειακή Διεύθυνση Αιγαίου Διαχείρισης Δημόσιας Περιουσίας. Δεν έγιναν σε άλλες περιοχές. Μάλιστα, σε κάποιες έγιναν και μειώσεις. Συνέταξα ένα υπόμνημα στη Γενική Γραμματεία. Η κίνηση που έκανε η Γενική Γραμματεία είναι ότι έστειλε αυτό το υπόμνημα στην Περιφερειακή Διεύθυνση για να το λάβει υπόψη της.
Νομίζω ότι αυτό δεν είναι αρκετό. Δεν ξέρω αν έχουν αποτελέσματα.
Τελείωσα, κύριε Πρόεδρε.
Δεν ξέρω αν έχουν αποτελέσματα. Σας παρακαλώ, κύριε Υπουργέ, επιληφθείτε του ζητήματος. Αν δεν έχουν λάβει υπόψη τους το υπόμνημα, νομίζω ότι πρέπει να επιβληθείτε -έχετε το δικαίωμα- ώστε να μην υφίστανται αυτή τη μεγάλη αδικία γιατί είναι σε απόγνωση και δεν θα χρησιμοποιήσουν φέτος τις παραλίες.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Βαρεμένος): Κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο.
ΤΡΥΦΩΝ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών): Κύριε Πρόεδρε, κύριε Βουλευτά, με την ερώτησή σας αυτή δίνεται η δυνατότητα να πω δυο λόγια για το τι προσπαθούμε να κάνουμε μέσω της αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας σε όλη την Ελλάδα.
Σε όλη την Ελλάδα, λοιπόν, είτε αφορά ακίνητα του δημοσίου είτε αφορά παραλίες, είτε αφορά οποιαδήποτε άλλη περιουσία του δημοσίου, προσπαθούμε με τον καλύτερο τρόπο να αξιοποιήσουμε την περιουσία αυτή και να βάλουμε στην άκρη παθογένειες και άλλες καταστάσεις του παρελθόντος, που αντί να οδηγήσουν στην αξιοποίηση αυτής της περιουσίας, οδήγησαν κάποιους να γίνουν πιο πλούσιοι. Αυτά τα πράγματα θέλουμε να σταματήσουν να γίνονται.
Ως προς αυτό που ρωτήσατε και επειδή είπατε «στεναχωριέμαι», να σας πω να μην στενοχωριέστε, γιατί αυτά που έχετε κάνει για το χώρο της Δωδεκανήσου και με τις πιέσεις που έχετε ασκήσει προς το Υπουργείο και με τις συναντήσεις που έχουμε κάνει και με τις συσκέψεις, είναι πολύ περισσότερα. Βεβαίως, δεν μπορούν να απεικονιστούν σε πρακτικά ή σε οτιδήποτε άλλο. Όμως, είναι υποχρέωσή μου να πω, πως παρά το γεγονός ότι ανήκουμε στον ίδιο πολιτικό χώρο, πολλές φορές έχετε πιέσει πάρα πολύ, γι’ αυτά τα ζητήματα. Και καλά κάνετε, γιατί εκπροσωπείτε τους συγκεκριμένους πολίτες.
Η απάντηση που μας έχει δώσει η αντίστοιχη Διεύθυνση -θα την καταθέσω στα Πρακτικά για να ενημερωθεί η Βουλή και να έχετε κι εσείς πλήρη στοιχεία- είναι ότι σε σχέση με τις άλλες περιοχές του Αιγαίου και της Δωδεκανήσου η περιοχή της Κω έχει -κατά την άποψη της Υπηρεσίας- σχετικά μικρή ή τέλος πάντων ρεαλιστική αποτίμηση της τιμής που έχει για τις συγκεκριμένες παραλίες.
Ο πίνακας που έχω στα χέρια μου, λέει ότι στο νησί της Κω η κατώτατη τιμή είναι 15 ευρώ και η ανώτατη 20 ευρώ. Είναι η τιμή ανά τετραγωνικό μέτρο, εκεί που νοικιάζονται ομπρέλες και ξαπλώστρες.
Η μέση τιμή, λοιπόν, στην Κω είναι 17,5 ευρώ, στη Ρόδο 21,1 ευρώ, στην Κάρπαθο 13,4 ευρώ, στην Κάλυμνο 12,9 ευρώ. Και αναφέρουν το παράδειγμα της Χίου, το οποίο είναι ένα νησί που έχει πιθανά μεγαλύτερη προσφυγική ροή, αλλά μικρότερα έσοδα από τον χώρο του τουρισμού σε σχέση με την Κω, όπου η μέση τιμή είναι 15,8. Αναφέρουν, επίσης, και τα άλλα νησιά. Στη Νάξο είναι 29,6 ευρώ, στην Πάρο 35,8 ευρώ, στη Μύκονο 50 ευρώ.
Η άποψη της Υπηρεσίας είναι ότι η τιμή αυτή είναι ρεαλιστική και ανταποκρίνεται στην τουριστική αξία του νησιού, μειωμένη σύμφωνα με τις προσφυγικές ροές.
Αυτό για το οποίο μπορώ να σας διαβεβαιώσω εγώ είναι ότι εξετάζουμε ως πολιτική ηγεσία, πώς μπορούμε να παρέμβουμε ώστε να δώσουμε μια λύση και να μην επιβαρυνθούν, φυσικά, επιχειρήσεις και περιοχές οι οποίες θέλουν αυτήν την εποχή ενίσχυση και όχι φορολογική επιβάρυνση.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Βαρεμένος): Κύριε συνάδελφε, έχετε τον λόγο.
ΗΛΙΑΣ ΚΑΜΑΤΕΡΟΣ: Κύριε Υπουργέ, μετά από αυτά που μου μεταφέρατε ότι σας είπαν οι Υπηρεσίες, ανησυχώ πάρα πολύ. Σας παρακαλώ, λοιπόν, να επιληφθείτε σοβαρά του ζητήματος, γιατί τα συγκριτικά στοιχεία που έχουν είναι απαράδεκτα. Συγκρίνουν την Ψαρρού της Μυκόνου με την παραλία στην Κω που ήταν οι πρόσφυγες -αν είναι δυνατόν!- και στις περιοχές τις άλλες δεν έγιναν αυξήσεις. Όμως, ακόμα κι αν υποθέσουμε ότι η Κως ήταν πιο κάτω και πρέπει να την αυξήσουμε, να μην το κάνουμε τώρα. Δεν είναι η εποχή για να γίνουν αυτές οι αυξήσεις στην Κω. Σας είπα ότι και πέρυσι διπλασιάστηκαν από πρόπερσι. Σας παρακαλώ πρέπει να παρέμβετε αμέσως.
Και με την ευκαιρία αυτή, θα πρέπει να καταλάβουμε, επιτέλους, τη νησιωτικότητα. Σας ευχαριστώ που είπατε ότι «παλεύουμε» κ.λπ.. Είστε από τους λίγους που έχουν καταλάβει τη νησιωτικότητα και είμαστε σε μια κατεύθυνση να προσπαθήσουμε σε κάποια νομοσχέδια να περάσουμε κάποια πράγματα. Όμως, δεν το καταλαβαίνουν όλοι αυτό.
Εγώ θα κάνω αναφορά στη δήλωση που έκανε ντόρο χθες, του κ. Καμμένου, που είπε ότι είναι μέχρι και αντισυνταγματικές κάποιες ρυθμίσεις -συγκεκριμένα για το ΦΠΑ- για τα νησιά. Εγώ, παρόλο που διαφωνώ με τον κ. Καμμένο τις περισσότερες φορές και πολύ περισσότερο τότε με την περίπτωση του κ. Μουζάλα, σε αυτήν την περίπτωση συμφωνώ απόλυτα μαζί του. Μπορεί να μην χρησιμοποιούσα τον χαρακτηρισμό «εγκληματικό» για το ότι ψηφίσαμε την κατάργηση του ΦΠΑ στα νησιά, αλλά είναι απαράδεκτο. Ήταν από τα ένα, δύο στοιχεία που υπήρχαν για την αναγνώριση της νησιωτικότητας και αυτό το καταργήσαμε. Ξέρουμε πώς έγινε, ξέρουμε κάτω από ποια πίεση έγινε, ξέρουμε την πίεση των δανειστών και ξέρουμε ότι όποια κυβέρνηση και να ήταν -και οι προηγούμενες κ.λπ.- θα αναγκαζόταν να το καταργήσει. Μάλιστα, εμείς καταφέραμε να γίνει σταδιακά και μέχρι τότε προσπαθούμε να δούμε τι θα γίνει.
Να τελειώσω, όμως, με την αντισυνταγματικότητα: Το άρθρο 101 του Συντάγματος αναφέρει σαφώς ότι πρέπει κάθε νομοθέτημα να λαμβάνει υπόψη του τι επιπτώσεις θα έχει στα νησιά.
Δεν το ξέρουν, κύριε Υπουργέ, ούτε οι Υπουργοί μου φαίνεται αυτό εδώ το άρθρο.
Υπάρχει, εν τω μεταξύ, και ο μετέπειτα νόμος που καθορίζει πώς θα περνάνε από τη Βουλή τα νομοσχέδια και πώς θα παίρνουν υπόψη τους τη νησιωτικότητα. Δυστυχώς, έχω διαπιστώσει και μέσα στις επιτροπές κι εδώ στην Ολομέλεια, ότι όταν σηκώνονται νησιώτες Βουλευτές για να προβάλουν αυτά εδώ τα προβλήματα, οι υπόλοιποι συνάδελφοι ειρωνεύονται κιόλας, πολλές φορές, θεωρώντας ότι προσπαθούμε σαν Βουλευτές της περιοχής μας, απευθυνόμενοι στους ψηφοφόρους μας, να κερδίσουμε ψήφους και να έχουμε προνόμια για την περιοχή μας. Κάποια στιγμή πρέπει να καταλάβουμε τι εστί νησιωτικότητα.
Εγώ θα ζητήσω από τον Πρόεδρο της Βουλής να κάνουμε και ειδική συνεδρίαση. Δεν είναι τυχαίο ότι θεσπίστηκε αυτό το άρθρο στο Σύνταγμα. Δεν είναι τυχαίο ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει οδηγίες, άσχετα αν στην προκειμένη περίπτωση υπήρχε η επιμονή της για την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά.
Τελειώνω με το εξής: Είναι συνταγματικό το να μην έχει παιδεία ο μαθητής από το μικρό νησί, γιατί είναι δύο τρία παιδιά που τελειώνουν το δημοτικό κακήν- κακώς και δεν έχουν πού να πάνε στο γυμνάσιο; Είναι συνταγματικό να πεθαίνει ο άλλος στο μικρό νησί γιατί δεν έχει ούτε γιατρό; Προσέξτε, όχι κέντρο Υγείας δεν έχει, ούτε γιατρό δεν έχει! Είναι συνταγματικό να μην μπορεί να ταξιδέψει, παρά να πρέπει να κάνει μια βδομάδα για να μπορέσει να πάει σε ένα γειτονικό νησί;
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Βαρεμένος): Κύριε συνάδελφε…
ΗΛΙΑΣ ΚΑΜΑΤΕΡΟΣ: Τελείωσα, κύριε Πρόεδρε. Σας παρακαλώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Βαρεμένος): Όχι, εννοώ ότι επεκταθήκατε πέρα από το αντικείμενο της ερώτησής σας.
ΗΛΙΑΣ ΚΑΜΑΤΕΡΟΣ: Όχι, έχει σχέση. Αυτό εδώ για το οποίο μιλάμε, για τις παραλίες, έχει σχέση με τη νησιωτικότητα και πρέπει να καταλάβετε ότι δεν είναι όλα τα νησιά ίδια. Δεν είναι η Ψαρρού της Μυκόνου ίδια με την παραλία στην Κέφαλο της Κω όπου κάθεται εκεί ο γεράκος ή η γριούλα προσπαθώντας να βγάλει κανένα μεροκάματο από τουρίστες οι οποίοι δεν βγαίνουν από το «all inclusive».
Σας παρακαλώ, κύριε Υπουργέ, κάντε άμεση παρέμβαση, γιατί ήδη οι αντιδράσεις είναι μεγάλες και θα είναι πιο μεγάλες -και δικαιολογημένα- κι εγώ θα τις στηρίξω.
Σας ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Βαρεμένος): Κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο.
ΤΡΥΦΩΝ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών): Κύριε Βουλευτά, έχετε απόλυτο δίκιο σε όσα λέτε για τα θέματα της νησιωτικότητας και δεν μπορώ να προσθέσω τίποτα άλλο.
Τις προηγούμενες μέρες -δύο ημέρες στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων, και δύο στην Ολομέλεια- νομίζω ότι κατατέθηκαν όλα τα επιχειρήματα, το πολιτικό αφήγημα που μας οδήγησε στην ψήφιση αυτών των διατάξεων. Και καλό είναι να μην στεκόμαστε μόνο στο περιεχόμενο των διατάξεων, αλλά και στο τι ακολούθησε, διότι όλα αυτά που ακολούθησαν δεν θα είχαν γίνει αν δεν είχαν ψηφιστεί αυτές οι διατάξεις. Και καταλαβαίνουν -νομίζω- όλοι τώρα, ότι οι πιέσεις που δέχτηκε η ελληνική Κυβέρνηση ήταν για να ψηφιστούν πολύ χειρότερα μέτρα. Και αυτό το λέω για κάποιους, οι οποίοι μας κατηγορούν ακόμα και γι’ αυτά που ψηφίστηκαν. Όμως, νομίζω ότι αυτό είναι κάτι που θα μας απασχολήσει στον πολιτικό διάλογο το επόμενο χρονικό διάστημα. Δεν θα λυθεί τώρα.
Το περιεχόμενο της ερώτησής σας είναι σαφέστατο. Εγώ είπα τα σχετικά στοιχεία που μας έδωσε η Υπηρεσία και είπα ότι θα υπάρχει παρέμβαση από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών για να δούμε με ποιόν τρόπο αυτό το πράγμα θα ορθολογικοποιηθεί. Διότι καταλαβαίνουμε ότι δεν μπορεί στα νησιά, τα οποία μαζί με την Θράκη είναι οι Θερμοπύλες της χώρας σε πολλούς τομείς, να προσθέτουμε προβλήματα αντί να λύνουμε προβλήματα. Δεν έχω να προσθέσω οτιδήποτε άλλο σε θέματα νησιωτικότητας.
Αυτό που πρέπει να ξέρετε είναι ότι επεξεργαζόμαστε πάρα πολλές λύσεις για να ενισχύσουμε φορολογικά τα νησιά στα θέματα της φορολογίας, όχι με μια λογική προεκλογικών εξαγγελιών, αλλά με μια λογική υλοποίησης των όσων έχουμε πει στη Συμφωνία του Ιουλίου, όπου είναι σαφέστατο το τι πρέπει να γίνει για τα θέματα των νησιών. Είναι καταγεγραμμένο και αυτός είναι ο οδηγός που ακολουθεί η Κυβέρνηση.
Σε σχέση με το θέμα του ΦΠΑ, νομίζω ότι κανένας σε αυτήν την Αίθουσα δεν υποστήριζε αυτήν την αύξηση. Να θυμίσω, όμως, ότι ήμασταν υποχρεωμένοι σαν Κυβέρνηση να το κάνουμε, διότι είχαμε μπροστά μας τον ν.4336 και τον ν.4334, οι οποίοι ψηφίστηκαν από διακόσιους είκοσι έναν και διακόσιους είκοσι εννέα Βουλευτές αντίστοιχα, νόμοι οι οποίοι μας δέσμευαν για το θέμα του ΦΠΑ στα νησιά. Κάναμε επιλογή να μην επιβαρύνουμε τα νησιά που είναι στα ανατολικά μας σύνορα και τα νησιά τα οποία δέχονται προσφυγικές ροές. Αναγκαστικά επιλέχθηκε η άλλη κατηγορία των νησιών και νομίζω ότι έχει κατατεθεί η σχετική επιχειρηματολογία.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Βαρεμένος): Ευχαριστούμε και εμείς.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου