http://www.avgi.gr/article/5787909/stoxoi-mas-forodiafugi-lathremporio-kai-diafthora
Αλλαγές στον ΕΝΦΙΑ επί το δικαιότερον από το 2016, συζήτηση με τις τράπεζες για κίνητρα χρήσης καρτών
και από αυτές (προσφορές, εκπτώσεις κ.λπ.) όπως και το Δημόσιο
(αναγνώριση του αφορολόγητου μόνο εάν αυτό έχει πληρωθεί με κάρτα ή μέσω
τραπέζης) και αντιμετώπιση της διαφθοράς με το Περιουσιολόγιο προανήγγειλε με συνέντευξή του στην "Αυγή" της Κυριακής ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Τρύφων ΑλεξιάδηςΜε αφορμή δεν τις καταιγιστικές εξελίξεις στο πολιτικό πεδίο, ήταν
σαφής η αιχμή του: "Είναι διαφορετικό πράγμα να βάζεις τον πρωθυπουργό
να καταλήξει σε μια συμφωνία και μετά να βγαίνεις να κάνεις κριτική και
άλλο να καταθέτεις και τη δική σου συνολική πρόταση".
Συνέντευξη στον ΘΑΝΟ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟ
Αναλυτικότερα, το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του Τρύφωνα Αλεξιάδη έχει ως εξής:
* Πρόσφατα κάνατε λόγο για δικαιότερη ανακατανομή του ΕΝΦΙΑ. Ποια θα είναι αυτή η ανακατανομή;
Στον τομέα της φορολογίας ο νέος νόμος προβλέπει πολλές αλλαγές, που δεν είναι στην κατεύθυνση του προγράμματος του ΣΥΡΙΖΑ. Είναι αναγκαιότητα που προέκυψε από τη συμφωνία. Δεχθήκαμε μέτρα τα οποία δεν είναι στην κατεύθυνση που θέλαμε. Βεβαίως, υπάρχουν άλλα τα οποία κινούνται στην επιθυμητή κατεύθυνση και μπορώ να πω ότι είναι και προωθητικά.
Για παράδειγμα, ποιος μπορεί να αρνηθεί ότι το περιουσιολόγιο γίνεται συγκεκριμένο και το κτηματολόγιο που τελειώνει το 2016 είναι σε θετική κατεύθυνση; Το ίδιο ισχύει και για την ύπαρξη βάσης δεδομένων, τον έλεγχο των ενδοομιλικών συναλλαγών και τον φόρο στα φρουτάκια ή στις τηλεοπτικές διαφημίσεις.
Για τον ΕΝΦΙΑ στις διαπραγματεύσεις πήγαμε ζητώντας να γίνει πιο δίκαιος και αναλογικός. Δεν το καταφέραμε για το 2015. Οι αλλαγές θα είναι μικρές. Αλλά για το 2016, με δεδομένη την "οροφή" της εισπραξιμότητας, θα κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν για να πετύχουμε μεγαλύτερη δικαιοσύνη και αναλογικότητα. Για το 2016 συμφωνήσαμε ότι το όριο θα είναι 2,65 δισ. ευρώ.
Ο ΕΝΦΙΑ έχει "δύο φόρους στη συσκευασία του ενός" (σ.σ.: κύριος και συμπληρωματικός) εξάλλου. Το αν θα μειώσουμε τον ένα ή θα μεγαλώσουμε τον άλλο είναι δική μας πολιτική επιλογή. Άρα υπάρχουν περιθώρια να μετακινήσουμε τη φορολογική μεταχείριση από τη μικρή και μεσαία στη μεγάλη περιουσία. Θα μετακινήσουμε φόρο από τον βασικό στον φόρο που αφορά το σύνολο της περιουσίας. Τώρα η αναλογία είναι περίπου στα 2 δισ. ευρώ από τον πρώτο και 650 εκατ. ευρώ από τον δεύτερο. Μπορεί λ.χ. ο δεύτερος να φθάσει στο 1 δισ. ευρώ.
Πρέπει να αντιμετωπίσουμε τις αδικίες. Ένας τρόπος είναι να επιβληθεί ΕΝΦΙΑ και στα ακίνητα εξωτερικού, εάν ολοκληρωθεί η βάση δεδομένων του περιουσιολογίου. Όλα αυτά, βέβαια, είναι ακόμα στο στάδιο του σχεδιασμού.
Αυτό που δεν είδε, όμως, πολύς κόσμος είναι πως στη συμφωνία για τον ΕΝΦΙΑ υπάρχει πρόβλεψη να εξομοιωθούν οι αντικειμενικές και εμπορικές αξίες, κάτι το οποίο διαχρονικά παλεύαμε ως Αριστερά. Χρονικό όριο μπαίνει η 1.1.2017. Πρέπει να σταματήσει ο παραλογισμός των αντικειμενικών αξιών, που απέχουν πολύ από τις πραγματικές.
* Ας περάσουμε στο περιουσιολόγιο. Θα είναι έτοιμο τον Σεπτέμβριο;
Με τον νέο νόμο πρέπει να έχει ολοκληρωθεί έως τον Νοέμβριο του 2015. Έχουν ξεκινήσει οι αρμόδιες επιτροπές, ωστόσο κάποια πράγματα δεν έχουν προχωρήσει όσο θα έπρεπε. Είμαστε στη φάση της τεχνικής επεξεργασίας. Δεν πρέπει, πάντως, να ταλαιπωρήσουμε τον κόσμο να κάνει δηλώσεις από την αρχή. Το Δημόσιο μπορεί να χρησιμοποιήσει στοιχεία από τις βάσεις δεδομένων που ήδη διαθέτει και να γίνουν διορθώσεις εκεί. Μόνο, δηλαδή, αν έχεις αλλαγές θα υποχρεωθείς να δηλώσεις. Αλλά είναι επιτακτικό, σε κάθε περίπτωση, να καταγραφούν τα πάντα. Καταθέσεις, μετοχές, ομόλογα, τα πάντα, ό,τι έχει και δεν έχει κανείς.
* Όσον αφορά τα έσοδα;
Μελετάω τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών, από θέση αντιπολίτευσης, από το 1992. Η κριτική που γίνεται δεν λαμβάνει υπόψη τη λογιστική υστέρηση των εσόδων, που δεν ανταποκρίνεται στην πραγματική, λόγω φοροδιαφυγής και φόρων που δεν ελέγχθηκαν. Εκεί κάνουμε καλή δουλειά. Τα πρώτα στοιχεία που έχουμε από τους ελέγχους σε τουριστικές περιοχές είναι πρωτοφανή. Χαρακτηριστικά, από τις 27.7 έως τις 16.8 έχουν ελεγχθεί 16.263 επιχειρήσεις, σε μια εποχή με αποδεκατισμένο φορολογικό μηχανισμό και άδειες. Τα πρώτα δε στοιχεία από έλεγχο μεγάλων υποθέσεων φοροδιαφυγής δείχνουν ότι έχει μεγαλώσει πολύ η εισπραξιμότητα, τρεις φορές πάνω.
Θέλω να σταθώ σε δύο μεγάλες υποθέσεις που μας απασχόλησαν το προηγούμενο διάστημα: μιας επιχείρησης που ασχολείται με εμπορία καυσίμων και μιας που ασχολείται με τον πολιτισμό. Δεν θέλω να προδικάσω τον έλεγχο, καθώς βρίσκεται σε εξέλιξη, ωστόσο φαίνεται ότι πλέον δεν υπάρχει άβατο πουθενά. Να τονίσω δε ότι οι έλεγχοι στα νησιά δεν ξεκινούν από την ταβέρνα, αλλά από τα πεντάστερα ξενοδοχεία. Δεν είναι, λοιπόν, τυχαίο ότι έχουμε τόσο μεγάλο αριθμό κατάσχεσης ταμειακών μηχανών. Πριν από μια εβδομάδα ήταν οκτώ οι κατασχέσεις.
* Τι μέλλει γενέσθαι με τις κάρτες;
Η κυβέρνηση θα κριθεί το επόμενο διάστημα για το τι θα κάνει σε ζητήματα φοροδιαφυγής, λαθρεμπορίου και διαφθοράς. Εκεί μπαίνει και το ζήτημα της προσωπικής μου ευθύνης. Σε αυτούς τους τομείς ήδη εργαζόμαστε και έχουμε παραγωγικό και μεγάλο έργο. Και οι τρεις αυτοί τομείς σχετίζονται με τον έλεγχο του χρήματος. Φεύγουν τα μετρητά από τη μέση και μέσω τραπέζης ελέγχονται οι ροές. Δεν υπάρχει "μαύρο χρήμα", βάζεις τις τράπεζες να χαμηλώσουν το κόστος για το πλαστικό χρήμα και να δώσουν κίνητρα. Εξάλλου θα βγουν κερδισμένες, αφού μεγαλώνει ο κύκλος εργασιών τους. Ταυτόχρονα προστατεύεις τον πολίτη.
* Πάντως, με τα capital controls βγήκε και κάτι θετικό. Γενικεύτηκε η χρήση της κάρτας...
Έσπασε ένας μύθος και ένας φόβος που υπήρχε. Τώρα, πλέον, υπάρχει στον πολίτη η πεποίθηση ότι η χρήση κάρτας δεν είναι κάτι τραγικό.
* Τι κίνητρα θα υπάρχουν, όμως;
Τα κίνητρα θα πρέπει πρώτα απ' όλα να τα δώσουν οι τράπεζες, αφού αυξάνεται πλέον ο κύκλος εργασιών τους, αλλά και ο τζίρος και το πελατολόγιο. Κίνητρα πρέπει να δοθούν και από το Δημόσιο.
* Δώστε μας ένα παράδειγμα.
Μετά από σκέψεις που έχουν γίνει, προσανατολιζόμαστε στην αναγνώριση του αφορολόγητου μόνο εάν αυτό έχει πληρωθεί με κάρτα ή μέσω τραπέζης. Λόγου χάρη, ιατρικές δαπάνες μέσω μετρητών ενδεχομένως να μην πρέπει να αναγνωρίζονται.
* Όσον αφορά τις αλλαγές, λόγου χάρη, επί των 100 δόσεων. Όταν ζητούμενο είναι η φορολογική συνείδηση, πώς θα προχωρήσει αυτό;
Σίγουρα δημιουργείται πρόβλημα με ορισμένες ρυθμίσεις στο θέμα των 100 δόσεων. Κατά τη γνώμη μου είναι πολύ σωστό να ξαναδούμε αν κάποιος που μπήκε στις 100 και προκύπτει ότι έχει εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια θα πρέπει να πάει σε λιγότερες δόσεις.
Δεν ήταν όλα όσα ψηφίσαμε στη συμφωνία "μαύρα και άραχνα". Είναι θετικό ότι για συγκεκριμένες κατηγορίες εισοδημάτων και για συγκεκριμένα χρέη κάτω από 20.000 ευρώ δίνεται η δυνατότητα διαγραφής χρεών, κάτι το οποίο δεν ίσχυε προηγουμένως. Και επειδή υπάρχει μια κριτική που λέει ότι αυτές οι περιπτώσεις είναι σπάνιες, εμείς απαντάμε πως πρέπει πρώτα να δούμε έστω και αυτές τις περιπτώσεις. Δεν έχει ξαναγίνει διαγραφή ληξιπρόθεσμων χρεών στο Δημόσιο, ποτέ. Δική μου γνώμη είναι ότι το Δημόσιο πρέπει να δει όλες τις ληξιπρόθεσμες οφειλές, οι οποίες, πέρα από γραφειοκρατία, ταλαιπωρία και εγκλωβισμό επιχειρήσεων, δεν προσφέρουν τίποτε άλλο.
* Πώς θα γίνει αυτό;
Πρέπει να υπάρξει διακομματική επιτροπή, που θα παρακολουθεί τη διαδικασία και θα βάλει κριτήρια, ώστε να μην υπάρξει καμία υπόνοια πως μπορούσε να γίνει κάτι και δεν έγινε. Ή αφήνεις τον φοροεισπρακτικό μηχανισμό μέσα σε μια θάλασσα από χρέη με χαμηλή εισπραξιμότητα ή ξεσκαρτάρεις και στοχεύεις εκεί που πρέπει. Δεν μπορώ να καταλάβω, δηλαδή, πώς μπήκανε στη ρύθμιση των 100 δόσεων μεγάλες επιχειρήσεις με δυνατότητα να πληρώσουν φόρο.
* Ένα συνολικό πολιτικό σχόλιο...
Όσον αφορά το γενικό πολιτικό αφήγημα, είναι διαφορετικό πράγμα να βάζεις τον πρωθυπουργό να καταλήξει σε μια συμφωνία και μετά να βγαίνεις να κάνεις κριτική και άλλο να καταθέτεις και τη δική σου συνολική πρόταση. Την προηγούμενη εβδομάδα, τη μέρα της ψήφισης, έκατσα στη Βουλή 21 εκ των 24 ωρών, αλλά δεν άκουσα μια συνολική διαφορετική πρόταση. Με λύπη μου λέω ότι, ως αριστερός, έχω μάθει να μπαίνω και στα πολιτικά ζητήματα. Τα διαδικαστικά μόνο δεν τιμούν τη λειτουργία της Αριστεράς, ούτε όμως και του Κοινοβουλίου. Δεν μπορεί ένα Κοινοβούλιο να λειτουργεί σε κατάσταση "υπνηλίας". Μιλάω με την ιδιότητα του απλού μέλους του κόμματος. Δεν είμαι ούτε μέλος νομαρχιακής ούτε άλλης επιτροπής. Στο τελευταίο, λοιπόν, συνέδριο τέθηκε το θέμα της αλλαγής του νομίσματος ως πρόταση και δεν πέρασε. Πώς να το δεχόταν ο Αλέξης Τσίπρας; Πρέπει να καταδικάσουμε όλοι μαζί όμως την επίθεση που δέχονται από συστημικά ΜΜΕ τα στελέχη με διαφορετική άποψη και την προσπάθεια γελοιοποίησης και απαξίωσής τους.
* Τι λέτε για τις πρόωρες εκλογές;
Είναι λάθος αριστεροί βουλευτές να ρίχνουν αριστερή κυβέρνηση. Θεωρώ ότι, αν κάποιος διαφωνεί με την κατά πλειοψηφία απόφαση της ΚΟ, θα έπρεπε να παραδώσει την έδρα και να παραιτηθεί. Όσοι οδηγήσουν την κυβέρνηση σε εκλογές πρέπει να πάρουν την ευθύνη τους απέναντι στην Ιστορία. Θέλω να καταλάβω, όταν η Αριστερά έχανε, τι επέλεγε; Την αυτοπυρπόλησή της και την αυτοκαταστροφή της; Όχι, υποχωρούσε, ανασυντασσόταν και επανερχόταν.
* Για να μην μείνουμε μόνο στα έσοδα, ένα σχόλιο για τις δαπάνες του υπουργείου του οποίου προΐστασθε;
Δεν είναι λογικό εμείς ως Αριστερά να δεχόμαστε λογικές που οδηγούν σε σπατάλη στο Δημόσιο. Το υπουργείο Οικονομικών το 2014 χάλασε 25 εκατ. ευρώ για ενοίκια σε κτήριά του. Λόγω της νομικής του υπόστασης είναι ιδιοκτήτης όλων των ακινήτων του Δημοσίου. Γιατί, λοιπόν, δεν προχωράμε σε ευρείες μετακινήσεις σε αυτά τα κτήρια, ώστε να τα ενισχύουμε και να μην καταρρέουν, αλλά και να δημιουργήσουμε άλλες αξίες σε περιοχές και να γλιτώσουμε χρήματα. Είναι δυνατόν το υπουργείο να νοικιάζει για το τυπογραφείο του ακίνητο 10.000 τ.μ.; Ποιο τυπογραφείο στην Ευρώπη το κάνει αυτό; Όταν έχει και ελάχιστη τυπογραφική εργασία, όπως αυτό του υπουργείου Οικονομικών.
Στην κατεύθυνση της προάσπισης και αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας και στην κατεύθυνση της πάταξης των συμφερόντων όπου υπάρχουν, πρέπει να κάνουμε ενέργειες. Μια από τις πρώτες θα είναι σε επίπεδο περιφέρειας να συγκεντρώσουμε τις υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών σε ένα κτήριο.
Στόχοι μας φοροδιαφυγή, λαθρεμπόριο και διαφθορά
- Παναγόπουλος Θάνος
- 23.08.2015
Συνέντευξη στον ΘΑΝΟ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟ
Αναλυτικότερα, το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του Τρύφωνα Αλεξιάδη έχει ως εξής:
* Πρόσφατα κάνατε λόγο για δικαιότερη ανακατανομή του ΕΝΦΙΑ. Ποια θα είναι αυτή η ανακατανομή;
Στον τομέα της φορολογίας ο νέος νόμος προβλέπει πολλές αλλαγές, που δεν είναι στην κατεύθυνση του προγράμματος του ΣΥΡΙΖΑ. Είναι αναγκαιότητα που προέκυψε από τη συμφωνία. Δεχθήκαμε μέτρα τα οποία δεν είναι στην κατεύθυνση που θέλαμε. Βεβαίως, υπάρχουν άλλα τα οποία κινούνται στην επιθυμητή κατεύθυνση και μπορώ να πω ότι είναι και προωθητικά.
Για παράδειγμα, ποιος μπορεί να αρνηθεί ότι το περιουσιολόγιο γίνεται συγκεκριμένο και το κτηματολόγιο που τελειώνει το 2016 είναι σε θετική κατεύθυνση; Το ίδιο ισχύει και για την ύπαρξη βάσης δεδομένων, τον έλεγχο των ενδοομιλικών συναλλαγών και τον φόρο στα φρουτάκια ή στις τηλεοπτικές διαφημίσεις.
Για τον ΕΝΦΙΑ στις διαπραγματεύσεις πήγαμε ζητώντας να γίνει πιο δίκαιος και αναλογικός. Δεν το καταφέραμε για το 2015. Οι αλλαγές θα είναι μικρές. Αλλά για το 2016, με δεδομένη την "οροφή" της εισπραξιμότητας, θα κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν για να πετύχουμε μεγαλύτερη δικαιοσύνη και αναλογικότητα. Για το 2016 συμφωνήσαμε ότι το όριο θα είναι 2,65 δισ. ευρώ.
Ο ΕΝΦΙΑ έχει "δύο φόρους στη συσκευασία του ενός" (σ.σ.: κύριος και συμπληρωματικός) εξάλλου. Το αν θα μειώσουμε τον ένα ή θα μεγαλώσουμε τον άλλο είναι δική μας πολιτική επιλογή. Άρα υπάρχουν περιθώρια να μετακινήσουμε τη φορολογική μεταχείριση από τη μικρή και μεσαία στη μεγάλη περιουσία. Θα μετακινήσουμε φόρο από τον βασικό στον φόρο που αφορά το σύνολο της περιουσίας. Τώρα η αναλογία είναι περίπου στα 2 δισ. ευρώ από τον πρώτο και 650 εκατ. ευρώ από τον δεύτερο. Μπορεί λ.χ. ο δεύτερος να φθάσει στο 1 δισ. ευρώ.
Πρέπει να αντιμετωπίσουμε τις αδικίες. Ένας τρόπος είναι να επιβληθεί ΕΝΦΙΑ και στα ακίνητα εξωτερικού, εάν ολοκληρωθεί η βάση δεδομένων του περιουσιολογίου. Όλα αυτά, βέβαια, είναι ακόμα στο στάδιο του σχεδιασμού.
Αυτό που δεν είδε, όμως, πολύς κόσμος είναι πως στη συμφωνία για τον ΕΝΦΙΑ υπάρχει πρόβλεψη να εξομοιωθούν οι αντικειμενικές και εμπορικές αξίες, κάτι το οποίο διαχρονικά παλεύαμε ως Αριστερά. Χρονικό όριο μπαίνει η 1.1.2017. Πρέπει να σταματήσει ο παραλογισμός των αντικειμενικών αξιών, που απέχουν πολύ από τις πραγματικές.
* Ας περάσουμε στο περιουσιολόγιο. Θα είναι έτοιμο τον Σεπτέμβριο;
Με τον νέο νόμο πρέπει να έχει ολοκληρωθεί έως τον Νοέμβριο του 2015. Έχουν ξεκινήσει οι αρμόδιες επιτροπές, ωστόσο κάποια πράγματα δεν έχουν προχωρήσει όσο θα έπρεπε. Είμαστε στη φάση της τεχνικής επεξεργασίας. Δεν πρέπει, πάντως, να ταλαιπωρήσουμε τον κόσμο να κάνει δηλώσεις από την αρχή. Το Δημόσιο μπορεί να χρησιμοποιήσει στοιχεία από τις βάσεις δεδομένων που ήδη διαθέτει και να γίνουν διορθώσεις εκεί. Μόνο, δηλαδή, αν έχεις αλλαγές θα υποχρεωθείς να δηλώσεις. Αλλά είναι επιτακτικό, σε κάθε περίπτωση, να καταγραφούν τα πάντα. Καταθέσεις, μετοχές, ομόλογα, τα πάντα, ό,τι έχει και δεν έχει κανείς.
* Όσον αφορά τα έσοδα;
Μελετάω τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών, από θέση αντιπολίτευσης, από το 1992. Η κριτική που γίνεται δεν λαμβάνει υπόψη τη λογιστική υστέρηση των εσόδων, που δεν ανταποκρίνεται στην πραγματική, λόγω φοροδιαφυγής και φόρων που δεν ελέγχθηκαν. Εκεί κάνουμε καλή δουλειά. Τα πρώτα στοιχεία που έχουμε από τους ελέγχους σε τουριστικές περιοχές είναι πρωτοφανή. Χαρακτηριστικά, από τις 27.7 έως τις 16.8 έχουν ελεγχθεί 16.263 επιχειρήσεις, σε μια εποχή με αποδεκατισμένο φορολογικό μηχανισμό και άδειες. Τα πρώτα δε στοιχεία από έλεγχο μεγάλων υποθέσεων φοροδιαφυγής δείχνουν ότι έχει μεγαλώσει πολύ η εισπραξιμότητα, τρεις φορές πάνω.
Θέλω να σταθώ σε δύο μεγάλες υποθέσεις που μας απασχόλησαν το προηγούμενο διάστημα: μιας επιχείρησης που ασχολείται με εμπορία καυσίμων και μιας που ασχολείται με τον πολιτισμό. Δεν θέλω να προδικάσω τον έλεγχο, καθώς βρίσκεται σε εξέλιξη, ωστόσο φαίνεται ότι πλέον δεν υπάρχει άβατο πουθενά. Να τονίσω δε ότι οι έλεγχοι στα νησιά δεν ξεκινούν από την ταβέρνα, αλλά από τα πεντάστερα ξενοδοχεία. Δεν είναι, λοιπόν, τυχαίο ότι έχουμε τόσο μεγάλο αριθμό κατάσχεσης ταμειακών μηχανών. Πριν από μια εβδομάδα ήταν οκτώ οι κατασχέσεις.
* Τι μέλλει γενέσθαι με τις κάρτες;
Η κυβέρνηση θα κριθεί το επόμενο διάστημα για το τι θα κάνει σε ζητήματα φοροδιαφυγής, λαθρεμπορίου και διαφθοράς. Εκεί μπαίνει και το ζήτημα της προσωπικής μου ευθύνης. Σε αυτούς τους τομείς ήδη εργαζόμαστε και έχουμε παραγωγικό και μεγάλο έργο. Και οι τρεις αυτοί τομείς σχετίζονται με τον έλεγχο του χρήματος. Φεύγουν τα μετρητά από τη μέση και μέσω τραπέζης ελέγχονται οι ροές. Δεν υπάρχει "μαύρο χρήμα", βάζεις τις τράπεζες να χαμηλώσουν το κόστος για το πλαστικό χρήμα και να δώσουν κίνητρα. Εξάλλου θα βγουν κερδισμένες, αφού μεγαλώνει ο κύκλος εργασιών τους. Ταυτόχρονα προστατεύεις τον πολίτη.
* Πάντως, με τα capital controls βγήκε και κάτι θετικό. Γενικεύτηκε η χρήση της κάρτας...
Έσπασε ένας μύθος και ένας φόβος που υπήρχε. Τώρα, πλέον, υπάρχει στον πολίτη η πεποίθηση ότι η χρήση κάρτας δεν είναι κάτι τραγικό.
* Τι κίνητρα θα υπάρχουν, όμως;
Τα κίνητρα θα πρέπει πρώτα απ' όλα να τα δώσουν οι τράπεζες, αφού αυξάνεται πλέον ο κύκλος εργασιών τους, αλλά και ο τζίρος και το πελατολόγιο. Κίνητρα πρέπει να δοθούν και από το Δημόσιο.
* Δώστε μας ένα παράδειγμα.
Μετά από σκέψεις που έχουν γίνει, προσανατολιζόμαστε στην αναγνώριση του αφορολόγητου μόνο εάν αυτό έχει πληρωθεί με κάρτα ή μέσω τραπέζης. Λόγου χάρη, ιατρικές δαπάνες μέσω μετρητών ενδεχομένως να μην πρέπει να αναγνωρίζονται.
* Όσον αφορά τις αλλαγές, λόγου χάρη, επί των 100 δόσεων. Όταν ζητούμενο είναι η φορολογική συνείδηση, πώς θα προχωρήσει αυτό;
Σίγουρα δημιουργείται πρόβλημα με ορισμένες ρυθμίσεις στο θέμα των 100 δόσεων. Κατά τη γνώμη μου είναι πολύ σωστό να ξαναδούμε αν κάποιος που μπήκε στις 100 και προκύπτει ότι έχει εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια θα πρέπει να πάει σε λιγότερες δόσεις.
Δεν ήταν όλα όσα ψηφίσαμε στη συμφωνία "μαύρα και άραχνα". Είναι θετικό ότι για συγκεκριμένες κατηγορίες εισοδημάτων και για συγκεκριμένα χρέη κάτω από 20.000 ευρώ δίνεται η δυνατότητα διαγραφής χρεών, κάτι το οποίο δεν ίσχυε προηγουμένως. Και επειδή υπάρχει μια κριτική που λέει ότι αυτές οι περιπτώσεις είναι σπάνιες, εμείς απαντάμε πως πρέπει πρώτα να δούμε έστω και αυτές τις περιπτώσεις. Δεν έχει ξαναγίνει διαγραφή ληξιπρόθεσμων χρεών στο Δημόσιο, ποτέ. Δική μου γνώμη είναι ότι το Δημόσιο πρέπει να δει όλες τις ληξιπρόθεσμες οφειλές, οι οποίες, πέρα από γραφειοκρατία, ταλαιπωρία και εγκλωβισμό επιχειρήσεων, δεν προσφέρουν τίποτε άλλο.
* Πώς θα γίνει αυτό;
Πρέπει να υπάρξει διακομματική επιτροπή, που θα παρακολουθεί τη διαδικασία και θα βάλει κριτήρια, ώστε να μην υπάρξει καμία υπόνοια πως μπορούσε να γίνει κάτι και δεν έγινε. Ή αφήνεις τον φοροεισπρακτικό μηχανισμό μέσα σε μια θάλασσα από χρέη με χαμηλή εισπραξιμότητα ή ξεσκαρτάρεις και στοχεύεις εκεί που πρέπει. Δεν μπορώ να καταλάβω, δηλαδή, πώς μπήκανε στη ρύθμιση των 100 δόσεων μεγάλες επιχειρήσεις με δυνατότητα να πληρώσουν φόρο.
* Ένα συνολικό πολιτικό σχόλιο...
Όσον αφορά το γενικό πολιτικό αφήγημα, είναι διαφορετικό πράγμα να βάζεις τον πρωθυπουργό να καταλήξει σε μια συμφωνία και μετά να βγαίνεις να κάνεις κριτική και άλλο να καταθέτεις και τη δική σου συνολική πρόταση. Την προηγούμενη εβδομάδα, τη μέρα της ψήφισης, έκατσα στη Βουλή 21 εκ των 24 ωρών, αλλά δεν άκουσα μια συνολική διαφορετική πρόταση. Με λύπη μου λέω ότι, ως αριστερός, έχω μάθει να μπαίνω και στα πολιτικά ζητήματα. Τα διαδικαστικά μόνο δεν τιμούν τη λειτουργία της Αριστεράς, ούτε όμως και του Κοινοβουλίου. Δεν μπορεί ένα Κοινοβούλιο να λειτουργεί σε κατάσταση "υπνηλίας". Μιλάω με την ιδιότητα του απλού μέλους του κόμματος. Δεν είμαι ούτε μέλος νομαρχιακής ούτε άλλης επιτροπής. Στο τελευταίο, λοιπόν, συνέδριο τέθηκε το θέμα της αλλαγής του νομίσματος ως πρόταση και δεν πέρασε. Πώς να το δεχόταν ο Αλέξης Τσίπρας; Πρέπει να καταδικάσουμε όλοι μαζί όμως την επίθεση που δέχονται από συστημικά ΜΜΕ τα στελέχη με διαφορετική άποψη και την προσπάθεια γελοιοποίησης και απαξίωσής τους.
* Τι λέτε για τις πρόωρες εκλογές;
Είναι λάθος αριστεροί βουλευτές να ρίχνουν αριστερή κυβέρνηση. Θεωρώ ότι, αν κάποιος διαφωνεί με την κατά πλειοψηφία απόφαση της ΚΟ, θα έπρεπε να παραδώσει την έδρα και να παραιτηθεί. Όσοι οδηγήσουν την κυβέρνηση σε εκλογές πρέπει να πάρουν την ευθύνη τους απέναντι στην Ιστορία. Θέλω να καταλάβω, όταν η Αριστερά έχανε, τι επέλεγε; Την αυτοπυρπόλησή της και την αυτοκαταστροφή της; Όχι, υποχωρούσε, ανασυντασσόταν και επανερχόταν.
* Για να μην μείνουμε μόνο στα έσοδα, ένα σχόλιο για τις δαπάνες του υπουργείου του οποίου προΐστασθε;
Δεν είναι λογικό εμείς ως Αριστερά να δεχόμαστε λογικές που οδηγούν σε σπατάλη στο Δημόσιο. Το υπουργείο Οικονομικών το 2014 χάλασε 25 εκατ. ευρώ για ενοίκια σε κτήριά του. Λόγω της νομικής του υπόστασης είναι ιδιοκτήτης όλων των ακινήτων του Δημοσίου. Γιατί, λοιπόν, δεν προχωράμε σε ευρείες μετακινήσεις σε αυτά τα κτήρια, ώστε να τα ενισχύουμε και να μην καταρρέουν, αλλά και να δημιουργήσουμε άλλες αξίες σε περιοχές και να γλιτώσουμε χρήματα. Είναι δυνατόν το υπουργείο να νοικιάζει για το τυπογραφείο του ακίνητο 10.000 τ.μ.; Ποιο τυπογραφείο στην Ευρώπη το κάνει αυτό; Όταν έχει και ελάχιστη τυπογραφική εργασία, όπως αυτό του υπουργείου Οικονομικών.
Στην κατεύθυνση της προάσπισης και αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας και στην κατεύθυνση της πάταξης των συμφερόντων όπου υπάρχουν, πρέπει να κάνουμε ενέργειες. Μια από τις πρώτες θα είναι σε επίπεδο περιφέρειας να συγκεντρώσουμε τις υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών σε ένα κτήριο.
Κύριε Υπουργέ,
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίμαι ένας από τους "διεφθαρμένους φοροφυγάδες" που έχετε ορκιστεί να εξοντώσετε, και έτσι περίπου με αντιμετωπίζει και το Δικαστικό της ΔΟΥ Ν. Ιωνίας, επειδή τόλμησα να κάνω προσφυγή για τον ΕΝΦΙΑ του παιδιού μου, όπως μας προέτρεψε και ο ΔΣΑ. Η Εφορία και το Κράτος γενικά, κοιτάζουν συνήθως τα νούμερα ΜΟΝΟ και όχι τις υποχρεώσεις και την οικογενειακή μας κατάσταση. Είμαι Επίτιμος Δικηγόρος, πολύτεκνος, με 4 ενήλικα παιδιά, εκ των οποίων το τελευταίο 20 ετών, έχει γονικές ψιλής ακυριότητας από τη μητέρα του (με την οποία έχω χωρίσει) και γι΄ αυτό δεν θέλει να πληρώνει τον ΕΝΦΙΑ του άνεργου παιδιού-φοιτητή, για να επιβαρύνει εμένα.
Όταν πήγα να εξηγήσω στον εκεί Προϊστάμενο, που αρέσκεται να μας στέλνει ΑΤΟΜΙΚΕΣ ΕΙΔΟΠΟΙΗΣΕΙΣ" , ότι το άρθρο 1155 του Α.Κ. επιβάλλει (πολύ σωστά) τα φορολογικά βάρη του ακινήτου στον επικαρπωτή γονέα και όχι στον ψιλό κύριο, εκείνος επέδειξε περιφρόνηση και επιθετικότητα, λες και έπιασε λαβράκι.
Ήθελα να εξηγήσω, ότι δεν εξυπηρετείται ούτε το συμφέρον του Κράτους να κυνηγάει το άνεργο παιδί (που δεν έχει) για να πάρει λεφτά από εκείνο, και όχι και το γονέα, που έχει ευχέρεια να πληρώνει, αλλά τον αφήνει απέξω. Έτσι ζημιώνεται το Κράτος στα σίγουρα, γιατί αναγκαζόμαστε σε προσφυγές και στο μεταξύ το Δημόσιο ΔΕΝ ΕΙΣΠΡΑΤΤΕΙ. Και βέβαια η αδικία, μπορεί να προκαλέσει ακόμη και άμβλυνση της φορολογικής ευσυνειδησίας στους πολίτες.
Ευχαριστώ πολύ